Barrandovský most opět v plném provozu: Rekonstrukce skončila o rok dříve
Pražský Barrandovský most, nejvytíženější dopravní spojnice v Česku, je opět plně otevřen. Po více než dvou letech intenzivní rekonstrukce mohou řidiči od nedělního odpoledne projet po všech osmi pruzích.
Zástupci města a Technické správy komunikací (TSK) slavnostně dokončili hlavní fázi oprav, která díky efektivnějším postupům skončila o rok dříve oproti plánu. Cena rekonstrukce však kvůli moderním materiálům a dalším komplikacím vzrostla na 1,14 miliardy korun.
Moderní beton prodlouží životnost mostu
Rekonstrukce zahrnovala opravy obou částí mostu, přičemž práce začaly na jižní části v květnu 2022 a letos na jaře pokračovaly severní polovinou. Zvolen byl ultra-vysokopevnostní beton, který nejen zkrátil dobu výstavby, ale také zvýšil odolnost mostu. Podle ředitele TSK Filipa Hájka se životnost opravené konstrukce odhaduje na 40 až 50 let. „Moderní beton jsme využili, protože standardní materiál by mohl znamenat, že by most neunesl svou vlastní váhu,“ vysvětlil Hájek.
Cena vzrostla, kritika neustává
Navýšení rozpočtu z původních 594,5 milionu na více než 1,14 miliardy korun mělo tři hlavní příčiny: použití moderních technologií, inflaci a horší než očekávaný stav konstrukce. Kritiku za vyšší náklady směřovali opoziční politici z hnutí ANO a SPD i někteří členové koalice. Podle náměstka primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) byla vyšší cena nezbytná pro zachování kvality a zkrácení termínu oprav. „Prioritou bylo minimalizovat dobu uzavírky, což se podařilo,“ uvedl Hřib.
Další opravy mostů v Praze
TSK připravuje opravy dalších významných pražských mostů. Již započala rekonstrukce Libeňského mostu, který má být částečně nahrazen replikou dle původního návrhu architekta Pavla Janáka. V budoucnu se rekonstrukce dočkají také Hlávkův, Mánesův a Čechův most, které jsou klíčovými dopravními spojnicemi přes Vltavu.