Komunitní centrum Mnichovo Hradiště

Česku schází mateřské školy. Řešením by mohly být dřevostavby

Dřevěné školky se díky vývoji inovativních stavebních technologií a kreativitě architektů stávají globálním trendem výstavby. Jejich přínos není jenom ekologický a ekonomický, ale především zdravotní. V České republice může k tomuto vývoji přispět aktuální dotace ve výši tři miliardy korun z Modernizačního fondu, která podporuje výstavbu energeticky úsporných mateřských, základních a středních škol.

Česká republika sice není velmocí dřevostaveb, ale zájem o ně dlouhodobě roste i ve veřejném sektoru. Staví se školky a školy, domovy pro seniory, ale i stavby určené pro komunitní služby, environmentální vzdělávání, kulturní akce nebo další občanskou vybavenost. Investory jsou především obce či města, která volí dřevostavby pro jejich ekonomický, ekologický i vysoce efektivní a rychlý způsob výstavby, protože často potřebují reagovat operativně na aktuální stav a kapacity školských zařízení.

Čtvrtina evropských školek je ze dřeva

Podle statistik Světového dřevařského svazu (World Timber Council) bylo v roce 2022 v Evropě postaveno přes 2 500 dřevěných školek. Tento počet stále roste. V Evropě tvoří dřevěné školky více než 25 % všech nově postavených školských zařízení. Nejvyšší zastoupení mají ve Švédsku, Norsku a Finsku. V Norsku je dokonce více než 70 % školek postaveno z dřeva.

„Dnes evidujeme v České republice okolo 20 dřevěných škol. Jde především o mateřské školy jako Dřevěnka v Praze, Květová v Brně, Hýskov v Ostravě anebo školka na Svatém Kopečku u Olomouce,“ popisuje stav Lenka Trandová, ředitelka z ADMD (Asociace dodavatelů montovaných domů).

„Aktuálně naši členové připravují další projekty po celé České republice, a to nejen pro vzdělávání, ale i pro volný čas. K naší práci zároveň patří osvěta, proto každý rok organizujeme konference v oblasti udržitelné výstavby zaměřené na starosty a zástupce jednotlivých samospráv. Hlavními tématy jsou výhody výstavby veřejných budov ze dřeva, a především zkušenosti z realizovaných staveb v ČR i zahraničí, ale i aktuální možnosti dotačních titulů a financování těchto staveb,“ dodává Lenka Trandová.

Tři miliardy pro nové školy

České základní školy po dřevě sahají při nástavbách a přístavbách a při rekonstrukcích především tělocvičen a sportovních hal. Tuhle opatrnost by mohl prolomit plánovaný vizionářský projekt základní školy v Říčanech, jejíž celá nadzemní část je navržena ze dřeva a stane se ukázkovým příkladem zodpovědného přístupu k novým stavbám, a v tuto chvíli pravděpodobně největší dřevostavbou v Česku. Důvodem této volby byla vedle udržitelnosti časová úspora při výstavbě.

Motivací pro další města a obce by mohlo být i využití dotací. Aktuálně Ministerstvo životního prostředí ve spolupráci se Státním fondem životního prostředí ČR vyčlenilo tři miliardy korun z Modernizačního fondu na podporu výstavby energeticky úsporných mateřských, základních a středních škol a výše dotace může dosáhnout až 70 % nákladů. Výzva potrvá od poloviny října do konce listopadu 2023.

„Sledujeme už pár let, že stavby ze dřeva postupně od rodinných domů směřují i do veřejného sektoru. Bavíme se samozřejmě nejen o novostavbách, ale i nástavbách, přístavbách a rekonstrukcích,“ popisuje aktuální situaci Jiří Oslizlo, předseda představenstva společnosti vyrábějící dřevěné panely na principu CLT NOVATOP, a doplňuje: „V zahraničí máme tu čest spolupracovat na inovativních projektech už dlouho a tyto zkušenosti přinášíme i do České republiky. Věřím, že dřevěné školy jsou jasnou budoucností. Jsou totiž nejen ekologicky šetrnou volbou, ale také umožňují rychle a efektivně reagovat na aktuální situaci. A v neposlední řadě je potřeba zdůraznit, že vytváří přívětivou atmosféru pro děti. Dřevěné povrchy v interiéru, stejně jako samotný les, působí uklidňujícím způsobem. Bonusem je charakteristická vůně dřeva, kterou postřehne každý nově příchozí.“

„V rámci práce na naší dřevěné školce, kterou jsme postavili v roce 2019 ve Všetatech-Přívorech, se povedla skvělá věc – s námi architekty na projektu spolupracovali i pedagogové. Díky tomu vznikla školka, která je nejen architektonicky hodnotná, ale má i kvalitní vnitřní prostředí, které spoluvytvářeli ti, kteří ho využívají nejvíce. Dle informací, které dnes ze školky máme, jsou zde děti velmi spokojené a lze říci, že jejich nemocnost je výrazně nižší než v sousední zděné školce. I takový benefit můžeme dřevu přisuzovat,“ říká architekt Pavel Horák a dodává: „Jsme přesvědčeni, že právě veřejné stavby ze dřeva by měly být svou komplexní kvalitou přínosem pro obyvatele obcí a příkladem pro ostatní, jak zlepšovat prostředí na vzdělávání, práci a život. Vzdělávací zařízení ze dřeva pozitivně ovlivní vztah vyrůstající generace nejen ke dřevu, jako udržitelné a krásné variantě, ale i k samotné architektuře.“