Císařský ostrov se znovu propojil s Trojou. Nová Trojská lávka je otevřená, stavba netrvala ani rok
Po třech letech od nešťastného pádu Trojské lávky jsou městské části Praha 7 a Praha-Troja znovu propojené novou Trojskou lávkou.
Pohodlně na ní budou společně fungovat pěší, cyklisté i lidé na kolečkových bruslích. V případě potřeby po ní přejedou také vozidla Integrovaného záchranného systému. Celková cena stavby byla 150 milionů korun.
„Splnili jsme sliby, které jsme Pražanům dali. Odškodnili jsme poškozené Pražany po pádu Trojské lávky a nyní otvíráme lávku novou. Ta bude modernější a bezpečnější. Díky šířce čtyři metry se na ní pohodlně vejdou chodci, cyklisti, bruslaři i rodiče s kočárkem. O víkendu se po lávce chystám projet na kole a osobně ji vyzkoušet. Už se na to moc těším!“ řekl primátor hl. m. Prahy Zdeněk Hřib.
„Po nástupu na magistrát byla stavba nové Trojské lávky jedna z největších priorit. Tento dluh minulosti jsme museli Pražanům splatit co nejrychleji.
Stavby podobného rozsahu trvají zpravidla od začátku soutěže zpracovatelů k hotové stavbě zhruba čtyři roky. Nám se tento proces podařilo o rok zkrátit a to jsme museli získat změnu územního plánu, územní rozhodnutí, stavební povolení a vysoutěžit projektanta a zhotovitele.
Samotná stavba netrvala ani rok, začali jsme ji v listopadu 2019,“ uvedl náměstek primátora a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr a pokračoval: „Nová Trojská lávka zvládla náročné zatěžovací zkoušky, kdy na ní bylo najednou až 35 tun, a už nic nebrání jejímu otevření, které jsme zahájili s mým ročním synem. Ten mi ji schválil, což bylo samozřejmě nejdůležitější stanovisko, které jsme potřebovali získat.“
Nová konstrukce je přizpůsobená výzvám místa
Nová Trojská lávka je 4 metry široká a 256 metrů dlouhá s životností minimálně 100 let. Vzhledem k tomu, že se nachází v záplavové oblasti Císařského ostrova, bude možné její zábradlí při velké vodě sklopit, aby nebyla ve velkém proudu překážkou a zbytečně se tak nečeřila voda. V zábradlí je také zabudované teplé žluté světlo, aby nerušilo ptáky a hmyz.
„Stavba mezi Trojou a Císařským ostrovem není pouze vizuálně jiná. Na rozdíl od té původní je konstrukce navržená tak, aby nekorodovala, a každý detail byl snadno kontrolovatelný, což byl problém té minulé. Pražané si zaslouží kvalitní mosty, o které se jejich politici budou starat,“ doplnil Scheinherr.
„Po třech letech máme opět pevné spojení mezi Prahou 7 a Trojou tedy mezi Stromovkou a zoo. Zátěžové testy dopadly dobře.
Nová Trojská lávka bude bezpečně sloužit všem chodcům, bruslařům a cyklistům. Ti už nebudou muset sesedat z kola pokaždé, když budu chtít přejet přes Vltavu. A může po ní projet i záchranka. Ocelová konstrukce je navržená tak, aby nekorodovala a její stav se dal dobře kontrolovat.
Když se o ní budeme dobře starat, což zajistíme, tak po ní budou chodit do zoo nebo do Botanické zahrady i pravnoučata mojí dcery Rozárky, která se narodila před dvěma týdny,“ připojil Jan Čižinský, starosta městské části Praha 7.
Pád lávky nastartoval koncepční přístup k péči o pražské mosty
Odkaz původní Trojské lávky je důležitým zdviženým prstem. Po volbách přijala nová politická reprezentace nejrůznější opatření prevence podobných tragédií. Jen díky důkladným a přesným technickým poznatkům a profesionální pravidelnou kontrolou je možné poznat skutečný stav mostů do detailu. A jedině pak je možné opravy naplánovat rychlejší, kvalitnější a šetrnější k městské kase.
„O pražské dominanty spojující břehy Vltavy se musíme zodpovědně starat a po nástupu na magistrát jsem okamžitě zajistil, aby se podobné tragédie už neopakovaly.
V Technické správě komunikací jsme posílili kontrolu stavu mostů. Zajistil jsem šest miliard na jejich opravy. U těch v havarijním stavu byly zahájeny rekonstrukce a ve velkém jsme začali dělat diagnostické zkoušky včetně těch zatěžovacích.
Jde například o Hlávkův, Palackého nebo Libeňský most,“ dodal Scheinherr. Před otevřením a kolaudací se konaly dynamické a statické zatěžovací zkoušky také na nové Trojské lávce. Průběžně na ni najíždělo deset Avií a multikár o celkové hmotnosti téměř 35 tun.
Praha plánuje náročné rekonstrukce Barrandovského a Libeňského mostu bez výrazných dopravních omezení a plánují se stavby nových spojnic břehů Vltavy. Například lávka HolKa mezi Holešovicemi a Karlínem pro pěší a cyklisty a Dvorecký most mezi Barrandovským a Palackého mostem, který vylepší tramvajové, pěší a cyklistické spojení mezi Podolím a Smíchovem.