
Definitivně zrušeno. Dodavatel metra D se musí hledat znovu, stavba se zpozdí
Rozhodnutí předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petra Mlsny znamená zásadní zlom v přípravě další fáze výstavby metra D v Praze. Výběr dodavatele druhé etapy, který vyhrál tendr s cenou kolem 30 miliard korun, byl zrušen kvůli nedodržení zásad transparentnosti při hodnocení nabídek. Pražský dopravní podnik (DPP) bude muset celý proces znovu vyhodnotit a rozhodnout mezi dvěma zbývajícími uchazeči.
Rozhodnutí ÚOHS kritizuje nejen vítěz tendru – společnost Subterra – ale i někteří politici. Podle Adama Scheinherra z Prahy Sobě se tak výstavba výrazně zdrží. Subterra uvedla, že s rozhodnutím nesouhlasí, ale oceňuje, že úřad potvrdil její odbornou kvalifikaci. Firma zůstává připravena pokračovat v soutěži a projekt metra D realizovat.
Podle ÚOHS bylo pochybením, že DPP v rámci tendru nepostupoval rovně vůči jednotlivým uchazečům. Zatímco vítěznému sdružení vedenému Subterrou byly poskytnuty opakované možnosti doplnit informace, jiní soutěžící tuto možnost nedostali. Tento přístup porušil zásady rovného zacházení i transparentnosti, které jsou klíčové v každém veřejném výběrovém řízení.
Stavba metra D se znovu zpozdí
Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík potvrdil, že podnik rozhodnutí respektuje a znovu posoudí kvalifikace uchazečů. Nové hodnocení se bude týkat sdružení Subterry a konkurenční firmy Strabag. Kromě toho rozhodnutí ÚOHS ovlivňuje i další probíhající spory – například stížnost sdružení Porr, Vinci a Marti (PVM), které bylo vyloučeno z tendru. Dokud nebude uzavřeno i toto řízení, nemůže být se žádným uchazečem podepsána smlouva.
Stavba metra D začala už v roce 2022 a aktuálně pokračuje úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Následovat má etapa z Olbrachtovy na Nové Dvory, na kterou se právě vztahuje zrušený tendr. Dále se plánuje prodloužení linky až do Depa Písnice. Původní harmonogram počítal s dokončením v roce 2029, ale kvůli opakovaným sporům se termín pravděpodobně posune až na rok 2031.
Náměstek primátora Zdeněk Hřib za DPP označil situaci za důsledek konkurenčního boje firem o jednu z největších stavebních zakázek v zemi. Zároveň vyjádřil naději, že nové rozhodnutí padne co nejdříve, aby bylo možné v realizaci metra D pokračovat.