
Digitalizace stavebního řízení dál drhne, připojení úřadů je složitější
Zavádění technologického bypassu, který má stavebním úřadům umožnit pracovat s původními systémy v kombinaci s novými digitálními nástroji, je náročnější, než se původně plánovalo. Důvodem jsou rozdílné konfigurace agendových systémů a sítí na jednotlivých úřadech, což vyžaduje individuální přístup. Podle ministerstva pro místní rozvoj (MMR) se proto v polovině února podaří připojit jen několik desítek úřadů, zatímco původně se počítalo se stovkou.
„Nasazování bypassu klade větší nároky na podporu uživatelů, než se očekávalo. Každý úřad má jinak nastavené agendové systémy, lokální sítě i spisové služby. Proto chceme nejdříve vyhodnotit první kolo, abychom lépe připravili další fáze,“ uvedl mluvčí MMR Petr Waleczko. Podle něj bude důležité také zlepšení komunikace s úřady a úprava podpůrných materiálů. Problémem jsou i omezené kapacity dodavatelské firmy.
První zkušenosti a problémy s konfigurací
Minulý týden ministerstvo oslovilo dalších 30 stavebních úřadů s možností zapojení do systému, přičemž 28 z nich souhlasilo. Z těchto úřadů zatím úspěšně přihlásilo a stáhlo dokumentaci 15 organizací. Mezi nejčastější potíže patřily problémy s konfigurací původních lokálních systémů, sítí a ověřováním uživatelů.
Dodavatel lokálních systémů proto upravil databáze a provedl opravy napojení na lokální spisové služby. MMR se zároveň zaměřilo na optimalizaci rozhraní, aby při stahování většího objemu dokumentace nedocházelo k odpojování serverů.
Harmonogram se může měnit
Úřady mají možnost připojit se k bypassu postupně, přičemž původní plán počítal s plošným nasazením na přelomu února a března. Ministerstvo ale upozornilo, že harmonogram se může ještě změnit. Klíčovým faktorem při připojování úřadů je jejich velikost a dostupnost IT podpory.
Digitalizace stavebního řízení byla spuštěna loni v červenci, ale od samého začátku provázely nový systém technické problémy. Kvůli nim byl v září odvolán tehdejší ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš, což vedlo i k odchodu Pirátů z vlády. Technologický bypass má pomoci překlenout tyto potíže do roku 2028, kdy má být dokončen nový systém.