Festival Film a architektura se zaměří na bauhaus i Jana Kotěru
Pět dnů, dvacet mezinárodních a tuzemských snímků, diskuze s režiséry a odborníky nebo taneční performance. Festival Film a architektura zavítá ve dnech 30. září – 4. října do sedmnácti měst. Desátý ročník svým programem zcela naplňuje letošní téma “Spojení”, poukazující na nezastupitelnou roli architektury nejen coby pojítka lidí, míst a kultur, ale také uměleckých a společenských disciplín.
Promítat se budou celovečerní dokumenty i krátké filmy. „Hned šestnáct snímků je uváděno poprvé, a v Čechách pravděpodobně naposledy. Jedná se tak o unikátní příležitost vychutnat si záběry architektury na velkém plátně. Jednotlivé projekce jsme doplnili o menší filmařská díla. Právě jejich prezentace nám dává možnost podpořit mladé a začínající filmaře. V letošním roce jsme v otevřené výzvě vybrali tři snímky – Over the Walls, Three patios for the Sun a architektonický roadtrip Trasa po unikátních nádražních halách od architekta Josefa Dandy, “ říká kurátorka programu Karolína Vacková.
Spojený Mostecka a Švédska
U příležitosti 150. výročí narození Jana Kotěry, zakladatele moderní české architektury, vznikla přímo pro festivaly Film a architektura a Den architektury série krátkých filmů o Kotěrových stavbách z dílny Tomáše Luňáka, Kateřiny Fojtíkové a Grety Stocklassa.
Podobnou situaci jako v Mostě, a to přesun části města kvůli těžbě, zažívá švédská Kiruna. Snímek Kiruna – překrásný nový svět osobně uvede česko-švédská režisérka Greta Stocklassa. Neobvyklé pohledy ze střech kubánských domů na osudy lidí v rozpadajícím se městě předestře Havana, from on High. A Machine to Live Inukáže stinné stránky Brasílie, projektu Oscara Niemeyera a urbanisty Lucia Costy. Krása Brasílie je postavena do kontextu architektury kultů a utopických měst v odlehlém brazilském vnitrozemí.
L’Esprit Le Corbusier přináší fascinující vyprávění o dospívání v takzvaném Unité d’Habitation ve Firminy, výjimečné obrazy Cité Radieuse v Marseille a letního domu Cabanon de Roquebrune i nepublikované archivní záběry každodenního života 70. let.
Spojení tance a architektury
Promítání vizuálně poutavého snímku Body-Buildings propojujícího tanec s unikátními architektonickými lokacemi v Portugalsku světově uznávaných architektů, jakými jsou João Luís Carrilho da Graça, Álvaro Siza Vieira, Eduardo Souto de Moura, João Mendes Ribeiro či Paulo David, bude uvedeno taneční performance souboru 420PEOPLE s názvem Through Glass. V pražském CAMPu proběhne také diskuze s režisérem snímku Henriquem Pinou.
Vznik americké odnože umělecké školy Bauhaus pod vedením Lászla Moholy-Nagye přiblíží dokument The New Bauhaus. Jedinečné propojení architektury, umění a designu vystupuje na povrch z archivních materiálů a z rozhovorů s osobnostmi z umělcovy rodiny či jeho současných obdivovatelů.
Myšlenky Bauhausu se promítnou do snímku Unexpected Modernism: The Architecture of the Wiener Brothers. Po návštěvě Bauhausu, nejprestižnější evropské školy designu, se stali bratři Wienerové ve 30. letech nejinovativnějšími a nejplodnějšími architekty na jihu USA.
Spojení hrozivou minulostí
Na nelehké vyrovnávání se s minulostí poukazuje dvojice snímků Inside Prora a Where to with History? Prora, tzv. Monstrum u moře, je považováno za nejdelší stavbu na světě. Původně plánované přímořské letovisko Třetí říše bylo po 2. světové válce přeměněno na kasárna NDR. Nyní se v dlouho opuštěné budově otevírají hotely a bují turismus. Diskutovat budou moci festivaloví návštěvníci s režisérkou Nico Weber.
Příběh Drážďan Where to with History? je zásadní pro pochopení vzestupu pravicového populismu v Evropě a je důkazem nerozlučného propojení politiky a architektury. Dokument ukazuje rozsáhlou destrukci centra Drážďan a jeho následnou modernistickou revitalizaci, nabízející řadu podob i interpretací dějin města.
Po projekci v pražském CAMPu bude následovat panelová diskuze na téma Česká architektura a relikty politických režimů novinářky Karolíny Vránkové s architektem a historikem architektury Petrem Vorlíkem, památkářkou Hanou Řepkovou a architektem Ondřejem Tučkem.
„Festival zahajujeme dokumentem Spaceship Earth o americkém experimentu z 90. let, kdy se skupina vědců uzavřela na 2 roky v simulátoru kosmické kolonie. Futuristický příběh má řadu zvratů nutících diváky přemýšlet nejen nad způsobem života na jiných planetách, ale především nad tím na Zemi. Pražská promítání zakončíme filmem o švýcarském architektovi Mariu Bottovi specializujícím se na sakrální stavby – od kostela, přes synagogu, až po mešitu. Ačkoliv se na první pohled témata těchto snímků zcela míjejí, oba se věnují takzvanému prostoru nad námi, ať už z čistě vědeckého nebo naopak duchovního úhlu pohledu. Tomuto tematickému spojení se věnujeme v sekci Nadprostor.“ Dodává Vacková.