Libeňský most

Libeňský most čeká proměna: replika by mohla získat povolení příští rok

Pražský magistrát chce do konce roku 2024 dokončit dokumentaci potřebnou pro získání stavebního povolení na repliku Libeňského mostu. Podle náměstka primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) by samotné povolení mělo být vydáno příští rok. Libeňské soumostí, tvořené několika konstrukcemi, se již dočkalo prvních zásahů – inundační most, který chrání komunikaci před povodněmi, byl loni zbourán a brzy má začít jeho výstavba.

Historický most přes Vltavu byl původně určen k rekonstrukci, ale podrobný průzkum ukázal, že jeho stav je horší, než se očekávalo. Namísto oprav tak vznikne replika původní konstrukce na stávajících pilířích. To si však vyžádá nové stavební povolení. Zatím město pokračuje v pracích, které odpovídají původním plánům, jako je demolice a následná stavba nových částí mostu.

Praha se zaměřuje i na další mosty

Libeňský most je jen jedním z mnoha, které Praha plánuje obnovit. Podle Zdeňka Hřiba má město výrazný dluh v infrastruktuře, přičemž náklady na opravy se odhadují na 33 miliard korun. Jedním z dalších mostů čekajících na zásadní rekonstrukci je Hlávkův most, jehož opravy však mohou začít až po dokončení prací na Libeňském mostě.

Významným projektem, který město nedávno dokončilo, je rekonstrukce Barrandovského mostu, klíčového spojení pražské dopravní sítě. Práce na něm skončily na konci loňského roku.

Nové mosty v plánu: Dvorecký a Rohanský

Praha nezůstává jen u oprav stávajících mostů. V blízké době by měl být dokončen Dvorecký most mezi Prahou 4 a Prahou 5, určený pro městskou hromadnou dopravu, pěší a cyklisty. Otevření se plánuje na příští rok.

Další významnou stavbou bude Rohanský most, který propojí Holešovice a Karlín. Projekt zatím řeší otázku, zda bude most sloužit pouze MHD, nebo také automobilům. Zdeněk Hřib se přiklání k variantě s automobilovou dopravou, což však odmítá radnice Prahy 7. K realizaci bude také nutné upravit územní plán.

Historie Libeňského mostu
Libeňské soumostí bylo postaveno v roce 1928 podle návrhu architekta Pavla Janáka. Tvoří jej šest mostů, které dosud neprošly žádnou zásadní rekonstrukcí. V minulosti vedení města zvažovalo demolici mostu a jeho nahrazení moderní konstrukcí, ale v posledních letech se přiklonilo k zachování jeho původního vzhledu formou repliky.