Liberec chystá tramvajovou trať na největší sídliště
Liberec se posouvá blíže k realizaci dlouho plánované tramvajové trati na sídliště Dobiášova ve čtvrti Rochlice. Městské zastupitelstvo schválilo modernizovanou verzi projektu, která je nejen finančně úspornější, ale také lépe zapadá do okolní urbanistické struktury.
Náklady na výstavbu a pořízení šesti nových tramvají však i tak přesáhnou 1,5 miliardy korun. Podle primátora Jaroslava Zámečníka (Starostové pro Liberecký kraj) bude příprava projektu trvat další čtyři až pět let.
Původní návrh byl zamítnut zejména kvůli vyšším nákladům a požadavkům na demolici obytných domů. Nová varianta nejen ušetří téměř 200 milionů korun, ale také minimalizuje dopad na okolní prostředí. „Trať bude integrována do uličních profilů, s výjimkou nezbytného přemostění řeky a propojení ulic U Nisy a Dr. Milady Horákové,“ uvedl autor studie Václav Brejška.
Debaty o trolejbusech versus tramvajích pokračují
Někteří zastupitelé navrhovali místo tramvají zavést do Rochlice trolejbusovou dopravu, která v Liberci dosud neexistuje. Náměstek primátora Vojtěch Prachař (ANO) argumentoval, že trolejbusy by mohly lépe odpovídat evropským směrnicím o nízkoemisní dopravě, což bude město v budoucnu muset splnit. „Trolejbusová doprava nám pomůže naplnit indikátory bezemisní dopravy a vyhnout se možným sankcím,“ řekl Prachař.
Podle náměstka Adama Lenerta (ANO), který návrh tramvajové trati předložil, však trolejbusy nejsou dostatečně kapacitní. Aktuální dopravní obslužnost sídliště zajišťují autobusy, které ale během dopravních špiček nestačí. „Pokud má Rochlice získat rychlou a kapacitní dopravu, tramvaj je jedinou smysluplnou volbou,“ uvedl Lenert.
Výhody a nevýhody jednotlivých řešení
Tramvaje podle odborníků nabízejí několik výhod, jako je vyšší přepravní kapacita, delší životnost vozidel, energetická efektivita či větší komfort pro cestující. Trolejbusy naopak vynikají nižšími náklady na výstavbu, rychlejší realizací a tišším provozem. Tramvaje navíc lépe kultivují veřejný prostor a mají větší vliv na urbanistický rozvoj.
Projekt tramvajové trati na sídliště Dobiášova, který město zvažuje už od roku 2002, podle schválené studie povede z Rybníčku přes ulice Dr. Milady Horákové, Melantrichova, U Močálu a Na Žižkově. Ačkoliv legislativa zatím nepovažuje tramvaje za plně bezemisní dopravu, podle autora studie Václava Brejšky jde o byrokratický problém, nikoliv o skutečnou environmentální nevýhodu.