Lappa studio: Klíčová je pro nás svobodná práce s barvou
Designérky Anna Leschingerová a Lenka Preussová se od studií věnují textilnímu designu. V posledních dvou letech zaujaly odbornou i laickou veřejnost svými autorskými Lappa panely. Za kolekci Eclipse byly autorky nominovány na ocenění Objev roku v rámci soutěže Czech Grand Design 2020 a na loňském Designbloku zvítezily v kategorii Nejlepší kolekce svítidel.
Panely dokážou zlepšit akustické kvality interiéru, mohou fungovat také jako svítidlo, a stávají se tak současně funkčním i designovým prvkem oživujícím pracovní či domácí prostředí. Zkoumání prostoru, lidských potřeb a objevování nových cest textilního designu jsou tvorbě Lappa studia vlastní.
Znáte se již ze studií na Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Co vás nasměrovalo k práci s textilem?
LP: K textilu mě přivedla šťastná náhoda. Původně jsem se hlásila na šperk (K.O.V.), kde jsem absolvovala talentové zkoušky. Ale má práce se koncepčně pro daný obor nehodila. Vedoucí ateliéru Eva Eisler mi doporučila nastoupit na Textilní design, kde se nově vedení ujala Jitka Škopová. Po absolvování pohovoru jsem byla přijata. Před UMPRUM jsem v Ostravě studovala volnou grafiku, takže textil pro mě byl přirozenější způsob projevu, vše, co jsem se do té doby naučila jsem tu mohla uplatnit.
AL: Já jsem původně studovala na střední sklářské škole v Kamenickém Šenově. Ač je sklo krásný a magický materiál, já jsem z něj měla vždy až příliš velký respekt. Textilní design se mi po střední zdál jako daleko měkčí a ženštější obor, který by mi mohl umožnit to, co potřebuji. Proto jsem oborově „přeskočila“ a vystudovala stejně jako Lenka textilní design na UMPRUM.
V roce 2018 jste založily vlastní studio. Jak jste přišly na myšlenku tvorby akustických panelů? Jak se zrodila vaše první zakázka?
LP: Byl to postupný vývoj. Nejprve jsme měly pronajatý sdílený ateliér, kam jsme chodily pracovat. Už nás nebavilo pracovat doma na koleni. Pracovaly jsme na vlastních a pár společných projektech. A začaly jsme se bavit o tom, že by bylo fajn vymyslet funkční produkt, na kterém bychom mohly uplatnit kreativitu a práci s textilem. S nápadem akustických panelů panelů přišla Anna.
AL: Nápad se nás držel a jako na zavolanou se zanedlouho objevila první zakázka. Lenčin tehdejší přítel (nynější manžel) sdílel nově kancelář na Žižkově, kde byla velmi problematická akustika. Největší problém byl v jednací místnosti, kde vás po deseti minutách rozhovoru rozbolela hlava. Propojili jsme se s majitelem prostoru a ten nám zkrátka řekl, ať mu navrhneme funkční řešení a hlavně ať je to pěkné. Díky tomu jsme si prošly celým procesem zakázky, od komunikace s klientem, přes návrh a hledání funkčního řešení, až po realizaci a finální instalaci.
Co je zásadní pro to, aby panely skutečně zlepšovaly akustický komfort v místnosti?
LP: Na začátku je důležité stanovit ideální množství a určit vhodné rozmístění. Nelze očekávat, že jeden malý panel vyřeší hlučnou místnost. Obecně jde o to, najít balanc mezi odrazivými a pohltivými materiály v daném interiéru. Pokud máte interiér celý z hladkých tvrdých ploch (beton, sklo, kov), je třeba jej doplnit i o měkké, pohltivé materiály. Panely jsou ideálním příkladem, ale můžete použít i jiné pomocníky, jako například textilní závěsy, pokojové rostliny nebo zde třeba postavit knihovnu.
Jakým způsobem se panely vyrábí a jaký používáte materiál? Spolupracujete s nějakým výrobcem nebo je vyrábíte samy?
AL: Pro jednotlivé komponenty máme své dodavatele – truhláře, tiskárnu a dodavatele akustického materiálu. Vždy upřednostňujeme lokální dodavatele a řemeslníky. Kompletace jednotlivých segmentů pak probíhá přímo u nás v holešovickém ateliéru, což je jeden z nejhezčích momentů, kdy se náš návrh před očima zhmotní.
LP: Klíčová je pro nás svobodná práce s barvou, kterou nám umožňuje digitální potisk textilu. Dlouho nám ale trvalo barevnost podchytit tak, aby v tisku souhlasila s původním digitálním návrhem. Odstíny se pokaždé jeví jinak – v tisku často dochází k barevným posunům oproti digitálnímu návrhu a je to skutečně alchymie. Proto si vždy před realizací necháváme natisknout kontrolní vzorky, abychom si ověřili, zda barevnost souhlasí s návrhem a ladí například s pohovkou klienta, jak si přál.
Lappa panely jsou současně dekorativním i funkčním prvkem. Kromě zlepšení akustiky mohou navíc fungovat také jako svítidla. Navrhnout kvalitní osvětlení není snadné. Vám se podařilo na loňském Designbloku získat Cenu za nejlepší kolekci svítidel. Jakými parametry jste se při navrhování Lappa panelů-svítidel zabývali?
LP: Mě osobně vždy zajímala práce se světlem. S Annou jsme se zamýšlely nad tím, čím by se daly naše panely obohatit, a světlo se zdálo přirozeně dalším krokem. Podsvětlené panely nefungují jako hlavní zdroj světla, ale především jako zdroj ambientního osvětlení. Pomáhají tedy v interiéru vytvořit příjemnou a útulnou atmosféru. To, že jsme získali ocenění za nejlepší osvětlení, pro nás bylo obrovské překvapení.
AL: Přijde nám důležité i to, že panely fungují během dne i ve zhasnuté podobě, kdy si můžete více vychutnat jejich barevné provedení. Večer po rozsvícení jsou pak barvy spíše potlačené a více vynikne samotný světelný prvek. Záměrně pracujeme s teplou bílou barvou, která při večerních hodinách nepůsobí nijak rušivě a napomáhá relaxaci a zklidnění.
Kde čerpáte inspiraci pro výtvarné pojetí panelů?
AL: Často nás inspiruje práce s materiálem. Samotný textil je pro nás velice hravý a proměnlivý materiál, a tak testujeme, kam nás pustí. Někdy ale výtvarná podoba vzniká i na základě náhody, nebo omylu, které v naší práci považujeme za důležité faktory. I když se to většinou nezdá, nečekaná chyba může přinést zajímavý nápad, který by nám jinak nepřišel na mysl.
LP: Také sledujeme současné volné umění a například benátské bienále výtvarného umění nás obvykle dokáže velmi povzbudit a naplnit inspirací.
Spolupracujete v rámci navrhování panelů do interiéru s architekty nebo návrh zpracováváte komplexně samy?
AL: Zhruba polovina našich projektů vznikla ze spolupráce s architekty, což je pro nás ideální forma zakázky. Architekti totiž většinou vědí, co interiér potřebuje, a mají jasnou vizi. Zároveň může dojít k vzájemnému oborovému obohacení, takže jsme ze spolupráce vždy nadšení. Také nás ale oslovují i koncoví zákazníci napřímo, v těchto případech máme zase více prostoru pro kreativní řešení zakázky a je tu také prostor více se přiblížit samotnému klientovi. Obě cesty jsou pro nás velmi zajímavé.
Řeší u nás architekti, designéři a investoři v dostatečné míře problematiku akustiky v interiéru?
LP: Záleží vždy na prioritách a zkušenostech daného architekta nebo investora. Stává se nám, že se nám ozývají lidé, kteří mají akustický problém v nedávno realizovaném domě/interiéru. To může znamenat, že architekt akustiku buďto opomněl, nebo na ní v době realizace zkrátka nebyl rozpočet. Akustika se občas může zdát jako jakýsi bonus navíc, bez kterého je možné se obejít. Po určité době fungování v takovém interiéru ale lidé zjišťují, že jim nepříjemné hluky komplikují soustředění nebo komunikaci, a je třeba to řešit.
Navrhujete na základě zakázky pro konkrétní interiér nebo nabízíte i sériové produkty a kolekce?
AL: Většina našich projektů vznikla jako zakázka na míru, ale v současnosti rozvíjíme i sekci katalogových produktů. Lidé si tak mohou vybrat z řady typizovaných panelů, u kterých jsou jasné tvary a velikosti. Klient si tak zvolí vhodný tvar, vybere si ze vzorníku barevnost a panel jde následně do výroby.
Kam se podle vás dnes posouvá interiérový design?
AL: Pokud se bavíme o současném českém interiérovém designu, tak věříme, že se rozvíjí dobrým směrem. Máme tu spoustu skvělých architektonických studií, které se v interiéru nebojí směle kombinovat styly a materiály, a vnáší tak do prostoru energii a dynamiku. Věříme, že ne vždy je nutné pracovat s interiérem tak, aby bylo vše dokonale sladěné, ale spíše jej naplnit duchaplnými objekty, které spolu mohou navzájem zajímavě komunikovat.
Pomohla vám k úspěchu loňská účast na světovém veletrhu designu a spotřebního zboží Ambiente ve Frankfurtu, ocenění na loňském Designbloku či letošní nominace na Ceny Czech Grand Design 2020?
LP: Veletrh Ambiente nám umožnil představit Lappa studio mezinárodní veřejnosti a pomohl nám navázat kontakty s evropskými obchodníky. Mohli jsme tak sondovat, zda naše produkty mají šanci na evropském trhu, a získali jsme mnoho bezprostředních reakcí. Lidé tu na panely reagovali velmi pozitivně, a to i přestože mnohdy na první pohled nerozeznali jejich funkční význam.
AL: Designblok 2020 pro nás ale byl asi zatím nejzásadnější událostí. Poprvé jsme oficiálně naživo představili naše produkty širší české veřejnosti a bylo skvělé získat od návštěvníků okamžitou zpětnou vazbu. Ocenění pak pro nás bylo velkým překvapením a úžasnou odměnou za naši práci. Od úspěchu na Designbloku se nám opravdu ozývá daleko více lidí, takže to za úspěch skutečně považujeme. A především si vážíme toho, že zakladatelé festivalu akci nevzdali, i přestože říjnové podmínky byly opravdu komplikované.
Kam budete směřovat svoji další tvorbu? Budete dále rozvíjet akustické panely nebo vymýšlíte něco nového? Jaké jsou vaše plány a sny?
AL: Akustický design určitě zůstává velmi zajímavým polem, ve kterém je pro nás stále mnoho neprobádaných oblastí. Takže ano, Lappa zůstává úzce spjatá s hledáním akustické pohody. Chceme i nadále hledat cesty, jak zlepšovat a změkčovat prostředí interiéru. Současně chceme dále rozvíjet světelnou funkci produktu, ve které vidíme velký potenciál. Panel se tak může stát inteligentním společníkem, který v sobě zahrnuje více funkcí a přináší svým majitelům akustický i vizuální komfort.
Studio Lappa
Lappa je studio založené roku 2018 dvěma designérkami – Lenkou Preussovou a Annou Leschingerovou. Lenka s Annou se potkaly již během studií na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové a vždy je spojoval zájem o funkční design s přesahy do volného umění. Proto se v roce 2018 rozhodly založit vlastní studio, ve kterém se specializují na textilní design a jeho akustické kvality v současném interiéru. Studio objevuje cesty, kterými nám textilní design a jeho akustické vlastnosti mohou dopomáhat k lepšímu soustředění, komunikaci nebo relaxaci. Jejich práce je postavena na komplexním přístupu k lidským potřebám a zkoumání prostoru, ve kterém žijeme. Hledání rovnováhy v pracovním i v domácím prostředí jsou dlouhodobým tématem Lappa studia.
Rozhovor byl publikován v ASB 01/2021.