Stavební úpravy piaristického kláštera v Mladé Boleslavi
Na počátku projektu stálo zadání investora, společnosti Škoda Auto, a. s., vybudovat v Mladé Boleslavi nové vzdělávací centrum. Přes úvahy o stavbě na zelené louce dospěl realizační tým ke konečnému rozhodnutí postavit centrum vedle historické budovy kostela sv. Bonaventury a piaristického kláštera v části města nesoucí název Na Karmeli. Takto bylo de-facto rozhodnuto o záchraně významné mladoboleslavské památky.
Stavebnětechnický stav domu
Základy
Zdivo
Stav zdiva byl rozmanitý. Tam, kde nedocházelo k přímému zatékání a namáhání zdiva vodou a solemi, byl jeho stav dobrý. V místě zatékání byl vinou systematického degradování solemi a opakovanými zmrazovacími cykly stav havarijní – jeden valený klenební systém s půdorysem cca 12 × 7 m se těsně před zahájením prací zřítil. V úrovni patra bylo zdivo rovněž významně narušeno tahovými a tangenciálními trhlinami, způsobenými hnilobou a poklesem stropních dřevěných věnců ve zdivu (viz stropní ztužení).
Stropní ztužení
Ztužení v úrovni stropu patra (mezi půdou a patrem) bylo zajištěno dřevěnou konstrukcí krovu, ležaté i stojaté stolice s pozednicemi a středovými vaznicemi. Systémy plných i jalových vazeb byly zakončeny dřevěnými vaznými trámy, fungující i jako stropní trámy nesoucí podlahu půdy.
Krov
Podlahy
Návrh sanace a vlastní realizace
Sanace krovu
Požadavek státního památkového dozoru (Národní památkový ústav). vedl k zachování a opravě nejméně poškozených nebo nepoškozených částí krovu, tedy plných vazeb a krokví. Vazné trámy s funkcí i stropních trámů, společně s dřevěnými rákosníky a dřevěným záklopovým podhledem naopak nebylo možné zachránit kvůli totální hnilobě. V místě uložení dřevěných trámů byly nahrazeny ocelovými válcovanými profily I300 . Stropní deska byla vytvořena z ocelových profilovaných plechů s trny a betonovou vrstvou; to byl téměř jediný případ použití betonu při opravě objektu. Krov byl sanován postupně, aniž by byl celý rozebrán a znovu postaven. Veškeré dřevěné prvky ponechané v krovu byly hloubkově impregnovány za postupného rozebírání prvků a po ošetření byly opětovně vkládány do systému.
Základy a nosné zdivo – řešení vlhkosti
Zdrojem vlhkosti bylo u středových zdí vzlínání zemní vlhkosti, u obvodových především srážková voda zatékající k budově. Spodní voda se v dosahu základové spáry nenacházela.
Vzlínající vlhkost s sebou přinášela vodorozpustné soli, především chloridy, dusičnany a sírany, jejichž krystalické tlaky působily destruktivně spíše v omítce zdiva než ve zdivu samotném. Po bližším zkoumání bylo zjištěno, že zdivo bylo v interiérech na úrovni přízemí (v kostele i klášteře) opatřeno asfaltovým nátěrem až po paty kleneb a teprve poté omítnuto. Nátěr byl pravděpodobně aplikován v čase rekonstrukce zhruba před 100 lety a měl zabránit průniku vlhkosti do interiérů. Tato ochrana mohla být účinná jen dočasně a problém vlhkosti pouze odsunula.
Odstranění vlhkosti omítek a zdiva měl být zpočátku řešen metodou chemické injektáže, aplikované pomocí řady mírně šikmých vrtů do nosného obvodového a středového zdiva. Postupem času se však tato metoda nejevila jako vhodná, v tomto případě mohla být do jisté míry i riziková. S rekonstrukcí kláštera a kostela totiž v areálu paralelně probíhala i výstavba nových budov vzdělávacího centra a podél západní fasády kláštera vedla komunikační trasa staveniště.
Během několika měsíců od započetí rekonstrukce se statická situace opravovaného kláštera zhoršila a na nosných zdech se objevilo několik nových trhlin a staré trhliny se prohloubily.
Po zvážení nových možností sanace bylo přistoupeno ke snižování vlhkosti kombinací několika sanačních opatření. Byla instalována aktivní osmotická technologie, systém odvětrání zeminy v okolí základových pasů společně s odvětráním podlah v přízemí a byly provedeny kvalitní sanační omítky v interiéru i exteriéru.
Systém byl nainstalován v počátečních fázích rekonstrukce objektu, přibližně rok před užíváním.
Pro odvětrání zeminy základových pasů a dutiny podlah bylo využito stávajících komínových průduchů. Do průduchů byly umístěny malé axiální ventilátory a spiro potrubí a VZT podtlakový systém se napojil na dutinu podlah a perforované potrubí podél základů. Systém je napojen na časový spínač a k provětrávání dochází dle zvoleného časového režimu.
Ztužení objektu
Závěr
Realizační tým Vedoucí architekt: Ing. arch. Juraj Sonlajtner, A.D.N.S. production, s. r. o. Architekt: Ing. arch. Štěpánka Zemanová, A.D.N.S. production, s. r. o. Hlavní inženýr projektu: Ing. Aleš Herold, A.D.N.S. production, s. r. o. Statika: Ing. Jan Vinař, Murus, s.r.o. Zástupce investora: Ing. Ondřej Černý, Škoda Auto, a. s. Zástupce investora: Ing. Jaroslav Čupík, Statutární město Mladá Boleslav Projektový manažer: Ing. Tomáš Blažek, Škoda Auto, a. s. Stavbyvedoucí: Ing. Krzysztof Zaręba, BPBP Státní dozor: Ing. arch. Eva Vyletová, NPÚ |
Ing. Aleš Herold
Foto: archiv firmy A.D.N.S. production, s. r. o.
Autor je od roku 1998 blízkým spolupracovníkem ateliéru A.D.N.S. production, s. r .o. Je autorizovaným inženýrem v oboru pozemních staveb a členem České komory autorizovaných inženýrů a techniků. Pracuje jako stavební inženýr, projektant a manažer. Byl hlavním inženýrem na několika zajímavých projektech – např. Novostavba tovární budovy Fotolab (rok dokončení 2000), Danube House (rok dokončení 2003) a Rodinný dům Vrané nad Vltavou (1. cena v kategorii Novostavba rodinného domu – v soutěži Nový domov 2006).