Tamara Horová Kolaříková pro ASB portál: Nemám ráda plýtvání časem a energií

V roce 2017, dva roky po skončení studia a posbírání zahraničních zkušeností, spoluzaložila architektka Tamara Horová Kolaříková ateliér RDTH. Má ráda pořádek a efektivitu a její přinesení do procesu práce.

Hrdá je na realizaci nového domu se starým mlýnem na Slovensku, za kterou bylo studio nominováno na cenu Slovenskej komory architektov. A také na své kolegy, s nimiž se, podle jejích slov, při práci skvěle doplňují.

Profese architekta už dávno není dominantou mužů, přesto, jaké je to být ženou architektkou?
Při práci nepřemýšlím o tom, jestli jsem žena nebo muž. Občas se setkávám s nějakým očekáváním, které vychází ze stereotypního vnímání ženských a mužských rolí, což není příjemné, ale myslím, že tohle zažívají všichni napříč profesemi.

Tamara Kolaříková
Nový dům se starým mlýnem v obci Opatová na západním Slovensku
Nový dům se starým mlýnem v obci Opatová na západním Slovensku
Byt architekta
Byt architekta
Návrh a realizace interiéru bytu v pražské ulici Mlékárenská
Návrh a realizace interiéru bytu v pražské ulici Mlékárenská
Návrh a realizace interiéru bytu v pražské ulici Mlékárenská

Podle některých názorů jsou ženy architektky oproti mužům lepší v multitaskingu a efektivněji využívají čas. Jsou emocionálnější než muži a dokážou se více soustředit na detail. Vidíte to také tak?
Nerada bych generalizovala. Myslím, že emocionalita je vlastně skvělá, pokud ji člověk dokáže správně využít. Chápat vlastních emoce a umět s nimi racionálně zacházet je podle mě opravdu cenné. Jsou to přece často emoce, které nás v životě pohánějí a jsou hybnou silou či motorem našich činů.

Záběr na detail je podle mě taky individuální, což můžu hodnotit jenom z vlastních zkušeností. Já postupuji vždy od širšího kontextu směrem k detailu, to se zase vracíme k té struktuře a promyšlenosti.

Na vašem profilu uvádíte, že milujete pořádek, efektivitu, strukturovanost a promyšlenost věcí… Můžete nám váš přístup přiblížit?
Mám moc ráda moment, kdy člověk v životě najde klíč k fungování určitých zákonitostí. V práci je to nalezení toho optimálního řešení. Já ho nacházím tím, že celkem dost času strávím analyzováním problému a požadavků klientů, návrhem nového řádu a testováním, jestli to skutečně všechno dohromady funguje. Zároveň nemám ráda plýtvání časem a energií. Proto se snažím, aby naše práce nepřicházela vniveč, což se v našem oboru stane velmi jednoduše vlivem mnoha externalit.

Ten můj pořádek se projevuje úplně ve všem. Nemůžu pracovat, pokud mám na stole víc než počítač, tužku, papír a kafe, potřebuji mít jasno v osobních i pracovních vztazích a mít absolutně jasné cíle.

Byt u židovského hřbitova v secesním domě na pražském Josefově
Byt u židovského hřbitova v secesním domě na pražském Josefově | Zdroj: BoysPlayNice

Více než sedm let působíte jako spoluzakladatelka ve Studiu RDTH. S vašimi mužskými partnery, spoluzakladatelem ateliéru René Dleskem a senior architektem Kristiánem Vnučko, si podle vašeho vyjádření, skvěle rozumíte, ctíte podobné principy a doplňujete se. V čem se doplňujete?
Každý z nás je osobnost, která přináší do týmu něco specifického. René je strašně fajn, lidi ho mají rádi, je bezprostřední a dokáže být nad věcí, což je k nezaplacení. Kristián má neuvěřitelný přehled, je opravdu hodně vnímavý a nejede tolik v zajetých kolejích jako já a René. Já, troufám si tvrdit, jsem díky svojí lásce k pořádku a k efektivitě schopná přinést strukturu do procesu práce, pořád připomínám kontext nejen v rámci projektu, ale i ve smyslu směřování naší práce.

Co vás na vaší práci nejvíce baví?
Asi jako každý/á architekt/ka si dost užívám fázi architektonické studie a taky moc ráda chodím na stavbu. Ráda se bavím s lidmi, kteří dělají rukama a je strašně fajn, když společně dokážeme vyřešit nějakou nečekanou skutečnost. Samozřejmě mě opravdu hodně těší zpětná vazba klientů, kterým se v našich realizacích dobře žije.

S jakými materiály pracujete nejraději?
Surové materiály beton, dřevo, cihla, sklo. Hodně ráda používám v interiéru motiv okna z interiéru do interiéru a sklo ať už je čiré, mléčné či žebrované. Dokáže to přinést do zdánlivě malých prostor dost vzduchu.

Taky jsme se několikrát v kanceláři bavili o tom, že nemůžeme pořád kreslit koupelny, kde všechno vychází na spárořez kachliček 10 x 10 cm. Je to pro stavbu dost náročné, ale stejně to tak vždycky nakonec nakreslíme. Asi to máme prostě rádi.

Na jaké realizace vás a vašeho studia jste nejvíce hrdá?
Opatová II – Nový dům se starým mlýnem na Slovensku je jednoznačně nejúspěšnější mezi laickou i odbornou veřejností, ale hrdá jsem na Bytový dům v Bořivojově ulici v Praze kvůli náročnosti stavebního řízení, i když je to vlastně docela skromný a obyčejný barák.

Nový dům se starým mlýnem v obci Opatová na západním Slovensku
Nový dům se starým mlýnem v obci Opatová na západním Slovensku | Zdroj: Mário Puškarev

Za zmíněný projekt Nový dům se starým mlýnem v obci Opatové na západním Slovensku obdrželo vaše studio nominaci Slovenskej komory architektov 2022, všimla si ho i zahraniční média. Co se vám v něm povedlo?
Ten barák je absolutní novotvar, přitom do té malé vesničky sedí jak ulitý. Část domu, která je nová a atypická, pracuje s tvarovými archetypy, ale zároveň se nesnaží konkurovat budově původního mlýna. Dobře reaguje na svoje okolí, doplňuje ulici a vytváří soukromí pro rodinu ve dvoře. Cenu CE ZA AR jsme nevyhráli, byla to nominace, které si ale velmi vážíme.

V loňském roce díky návrhu vašeho studia vzniknul v pražské pasáži Černá růže obchodní prostor Slevomatu, kdy „výsledný jednoduchý scénický prostor je začátkem cesty k zážitku…“. Jak řešíte podobné výzvy, přece jen odlišné od častějších projektů bytů či bytových domů?
Postup práce byl skoro stejný jako u rezidenčních projektů, ale tady jsme si mohli trochu víc hrát a vlastně vytvořit působivou kulisu, která může být o to silnější, že v ní návštěvník netráví tolik času jako doma. Ráda bych dělala podobných zadání víc. Užili jsme si to.

Byt architekta
Byt architekta | Zdroj: Filip Beránek

Kde byste ve své profesi chtěla být za deset let?
Chtěla bych, abychom se věnovali veřejným zakázkám a abychom si mohli dovolit dělat víc soutěží. Rozhodně si přeji udržet náš tým a dopřát nám všem, abychom se pořád rozvíjeli a rostli jako jednotlivci i jako celek.

Ing. arch. Tamara Horová Kolaříková

Vystudovala Fakultu architektury na ČVUT. Za sebou má zahraniční zkušenosti, absolvovala roční studijní stáž v Barceloně na ESTAB a pracovní stáž v Curychu, kde působila v atelieru Neff Neumann architekten. Při studiu se podílela na tvorbě malíře Jiřího Sozanského. Dva roky po dokončení studia společně s architektem Reném Dleskem založila v roce 2017 studio RDTH, které se věnuje především soukromým projektům – interiérům, novostavbám a rekonstrukcím. Pro veřejný sektor ateliér pracuje na menších urbanistických projektech.