Negrelliho viadukt ožívá: Praha otevírá nový kulturní prostor
V pražském Karlíně se otevřel nový kulturní a společenský prostor, který vznikl zasklením jednoho z oblouků historického Negrelliho viaduktu. Tento prostor, zaměřený na nekomerční akce, je součástí širšího plánu, který má v budoucnu zasklít všechny oblouky mostu a využít je pro různé účely.
Projekt byl zahájen v rámci pilotní fáze a jeho testování potrvá dva roky. Po této době má být celý viadukt postupně přeměněn na místo pro kulturní, společenské a komerční aktivity.
Nově otevřený prostor vznikl na křižovatce ulic Sokolovská a Prvního pluku a jeho realizace stála přibližně osm milionů korun. Z tohoto rozpočtu šla polovina na výstavbu infrastruktury, kterou zajišťovala Technická správa komunikací (TSK).
Monitoring a vyhodnocování vlivu projektu na most a jeho okolí bude mít na starosti odborný tým z Kloknerova ústavu a Fakulty stavební ČVUT. Tento krok je součástí testování nových technických řešení a zohlednění památkových požadavků.
Komerční i kulturní využití viaduktu
Podle Adama Zábranského, radního pro oblast městské infrastruktury, bude prostor sloužit jak pro komerční akce, tak i pro sousedské spolky, městské firmy a kulturní pořady. O pronájem prostor se mohou zájemci hlásit u společnosti Trade Centre Praha (TCP), která má projekt na starosti. „Důležitá bude spolupráce s různými subjekty, abychom zjistili, co prostor skutečně snese,“ uvedl Zábranský. V rámci dvouletého testování se budou ověřovat limity technického řešení a jeho vliv na památkově chráněný viadukt, což bylo i podmínkou památkářů a Správy železnic.
V budoucnu, po zasklení všech 40 oblouků viaduktu, by měl být prostor rozdělen na komerční, kulturní a krátkodobé pronájmy. Odhaduje se, že 40 % prostor bude určeno pro kavárny a obchody, dalších 40 % pro kulturní aktivity a zbývajících 20 % pro mladé inovativní firmy.
Rozvoj Karlína a okolí Negrelliho viaduktu
Projekt Negrelliho viaduktu je součástí širšího rozvoje oblasti Karlína. Náměstek primátora Petr Hlaváček upozornil na budoucí plány, které zahrnují revitalizaci nedaleké budovy karlínských kasáren a developerské projekty společnosti Penta v okolí Florence. „V horizontu deseti až 15 let se tato oblast promění v živoucí městskou čtvrť s kvalitní architekturou a významnými městskými projekty, jako je budoucí železniční uzel Praha,“ uvedl Hlaváček.
Zábranský také zmínil plány na zkultivování veřejných prostranství v okolí viaduktu. „Současná podoba prostranství je spíše chaotická, s parkovišti, ale v budoucnu by mělo být prostor pro příjemnější veřejné využívání,“ dodal.
Historie a význam Negrelliho viaduktu
Negrelliho viadukt, postavený v polovině 19. století, je prvním železničním mostem přes Vltavu a druhým nejstarším mostem v Praze. Stavba, která byla uvedena do provozu v roce 1850, spojuje Masarykovo nádraží přes ostrov Štvanici s Bubny. Tento 1,1 km dlouhý most je významnou technickou památkou a jeho rekonstrukce v letech 2017–2020 byla náročná, s celkovými náklady přes dvě miliardy korun. Dnes pokračuje v oživení a přeměně na moderní kulturní centrum s respektem k historickému dědictví.