Norsko postaví nejdelší a nejhlubší podmořský tunel na světě
Norsko se pustilo do nejambicióznějšího tunelového projektu v historii – tunelu Boknafjord. Součástí projektu Rogfast bude podmořský silniční tunel, který se stane nejen nejdelším, ale i nejhlubším svého druhu na světě. Nová dopravní tepna zkrátí cestu mezi severem a jihem země o dlouhé hodiny a usnadní život tisícům řidičů.
Tunel Boknafjord povede mezi obcemi Bokn a Randaberg na západním pobřeží Norska a měří 26,7 kilometru. Hloubka dosáhne neuvěřitelných 390 metrů pod hladinou moře. Dokončení gigantické stavby je naplánováno na rok 2033 a celkový rozpočet projektu dosahuje 22 miliard norských korun (přibližně 47 miliard Kč).
Stavba zásadně změní dopravní spojení v této části země. „Jízda tunelem zabere řidičům asi 35 minut. Díky napojení na dálnici E39 ušetří cestující z Kristiandsandu do Trondheimu až 11 hodin, protože se vyhnou sedminásobnému přestupu na trajekty,“ uvedl web The Times.
Konec zpoždění kvůli počasí
Projektový manažer Oddvar Kaarmo zdůraznil praktické výhody stavby. Přístav v Mortavice, odkud nyní vyplouvají trajekty, je často vystaven nepříznivým zimním podmínkám. „Jakmile bude tunel dokončen, řidiči nebudou muset čekat na lepší počasí. Ušetří čas a cestování bude spolehlivější,“ řekl Kaarmo. Tunel také usnadní export zboží a podpoří turistiku v regionu.
Podle norského ředitelství silnic bude tunel komplexně vybavený dvěma dvouproudovými silnicemi, ventilátory, telefonními budkami, nouzovými východy, kruhovými objezdy a několika odpočívadly. Pro vyhloubení šesti propojených tunelů stavebníci odstraní 8,5 milionu kubických metrů horniny.
Tunel Boknafjord překoná dosud nejdelší podmořský silniční tunel Ryfylke, který měří 14,4 kilometru a rovněž se nachází v Norsku. Tímto ambiciózním projektem se Norsko opět zapíše na světovou mapu technologických inovací a dopravních rekordů.