Přehrada Nové Heřminovy

Nová přehrada na Bruntálsku: Výstavba začne v roce 2027, oznámil ministr. Ekologové jsou opatrnější

Výstavba přehrady v Nových Heřminovech na Bruntálsku by podle plánu měla být zahájena nejpozději v říjnu 2027, přičemž první napouštění nádrže se očekává v roce 2032. Celkové náklady se odhadují na devět miliard korun, přičemž částka nezahrnuje výdaje na výkup pozemků.

Informoval o tom ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL) s tím, že vydání stavebního povolení je naplánováno na polovinu roku 2026. Následovat bude mezinárodní tendr na výběr stavební firmy.

Náklady a harmonogram: Silnice a úpravy okolí prodraží projekt

Podle ministerstva zemědělství samotná stavba nádrže vyjde na 4,7 miliardy korun. Úpravy koryta řeky a další terénní práce pod přehradou si vyžádají dalších 1,7 miliardy. Nezanedbatelnou položkou je přeložka silnice první třídy, jejíž současná trasa bude zčásti zatopena – tato část projektu vyjde na 2,6 miliardy korun. Výstavbu nové komunikace zajistí Ředitelství silnic a dálnic, přičemž práce mají začít počátkem roku 2027.

Ministr Výborný zdůraznil, že klíčovou podmínkou zahájení stavby je dokončení výkupu pozemků. Zatímco převod pozemků státních organizací je formalitou, problematické mohou být jednání s osmnácti fyzickými vlastníky. „Majitelé pozemků dostanou nabídku na přelomu ledna a února. Pokud se s nimi nedohodneme, budeme muset přistoupit k vyvlastnění,“ uvedl ministr. Proces vyvlastnění by podle něj mohl trvat zhruba rok.

Referendum a postoj místních obyvatel

V únoru či březnu plánuje vedení Nových Heřminov uspořádat referendum, kde se obyvatelé znovu vyjádří k plánované přehradě. Podle místostarosty Tomáše Forose (Občané pro rozvoj obce) obec již proti projektu aktivně nevystupuje. „Budeme spolupracovat,“ uvedl Foros s tím, že v minulosti vedení obce zavazoval výsledek referenda z roku 2008, kdy místní obyvatelé projekt odmítli.

Přehrada má kromě zásobování vodou sloužit hlavně jako protipovodňová ochrana. Ministr Výborný připomněl, že pokud by již byla vybudována, loňské povodně by způsobily výrazně menší škody na Krnovsku a Opavsku.

Spor s ekologickými organizacemi a obavy odborníků

Proti stavbě přehrady v minulosti ostře vystupovaly ekologické organizace, jako jsou Děti Země nebo Hnutí Duha Jeseníky. Po vydání územního rozhodnutí však oznámily, že již nebudou do procesu povolování zasahovat žalobami. Plánují však podávat připomínky ve stavebním řízení. Podle ekologů by byla vhodnější suchá nádrž a komplexní protipovodňová opatření.

Odborníci se ale neshodnou na tom, zda je stanovený termín dokončení do roku 2032 realistický. Podle Iva Dokoupila z Hnutí Duha Jeseníky a vodohospodáře Ondřeje Simona z České zemědělské univerzity může dojít k výrazným zpožděním, zejména kvůli procesu vyvlastňování a stavbě přeložky silnice. „Vidím to na jednu až dvě dekády. Bude to podobné jako u jaderných elektráren – později a dráž,“ uvedl Simon.

Nádrž jako nejlepší řešení?

Zastánci projektu, včetně Tomáše Hrdinky z Výzkumného ústavu vodohospodářského, považují přehradu za nejefektivnější způsob ochrany před povodněmi. Podle něj by soubor jiných opatření snížil rozsah stoleté vody jen o deset procent, zatímco s přehradou se počítá s devadesátiprocentní účinností. Simon však upozornil, že přehrada nezabrání škodám při extrémních povodních, jako je například pětisetletá voda.

Odborníci se zároveň shodují, že kromě přehrady budou nutná další protipovodňová opatření, která pomohou chránit dotčené oblasti.