Obchodní centra pod lupou: Nové číslo ASB přináší kritický pohled na fenomén nákupních parků
Obchodní centra a nákupní parky jsou neodmyslitelnou součástí našich měst, ačkoli k nim často zaujímáme ambivalentní postoj. Na jednu stranu je běžně navštěvujeme, na druhou stranu se na ně díváme s despektem jako na chámy konzumu. Nové číslo ASB se proto rozhodlo tento fenomén podrobit důkladné analýze, a to jak z pohledu architektury, tak urbanismu, byznysu a sociologie.
Hlavní témata tohoto vydání zahrnují:
- Byznys a urbanismus: Jaké jsou klíčové důvody dominance obchodních center a nákupních parků v českých mĚstech? Jak ovlivňují nejen ekonomiku, ale i celkovou podobu našeho životního prostředí?
- Architektura a design: Architekt Petr Bednár se ve svém obsáhlém textu věnuje obchodním centrům jako „evoluční špičce stavebnictví moderního světa“. Jak se jejich design vyvíjel a jakou roli dnes hrají v urbanismu?
- Sociální aspekty: Socioložky Hana Janská a Kateřina Kuchtová se zaměřují na to, jak obchodní centra ovlivňují socializaci, volnočasové aktivity a způsob, jakým lidé tráví svůj čas mimo domov.
- Trendy ve výstavbě a rekonstrukcích: Analýzy ukazují, že Česko čeká největší boom výstavby nákupních parků za posledních 15 let, spolu s rekonstrukcemi i prodeji velkých obchodních domů. Jaké změny a trendy nás v tomto segmentu čekají?
Nákupní centra nelze v nízkém kontextu více ignorovat – jsou městy ve městě, mikrokosmem se svými vlastními pravidly. Pokud chcete porozumět jejich roli v naší společnosti a podchytit budoucí vývoj, nenechte si ujít aktuální číslo ASB.
Časopis ASB 1/2025 si můžete jednoduše objednat zde nebo e-mailem na: distrib@jagamedia.cz. Doporučujeme výhodné předplatné časopisu ASB na celý rok s bonusem a dodáním domů či do kanceláře. Časopis také v prodeji v Praze v knihkupectví CAMP – Centrum architektury a městského plánování a v knihkupectví Page Five na Letné.