Obchodní střediska stará přes 60 let: Stále plní funkci, pouze novou

První takzvaná obchodní střediska vznikající od druhé poloviny 50. let minulého století mají podle realitně-poradenské společnosti CBRE stále své místo mezi komerčními nemovitostmi. Některá jsou součástí sídlištní infrastruktury a občanské vybavenosti. Z pohledu funkcí, které poskytují, se ale uskutečnil značný posun.

Některá střediska svůj původní maloobchodní účel ztratila nebo byla zredukována ve prospěch kanceláří či ordinací lékařů. Uvedl to vedoucí týmu maloobchodních pronájmů ve společnosti CBRE Jan Janáček. V Praze začalo první moderní obchodní středisko fungovat před 65 lety na sídlišti Solidarita na tehdejším východním okraji Prahy.

Mnohá z prvních obchodních středisek se dočkala rekonstrukcí a koncepčních změn. „Za těch takřka 70 let se samozřejmě zcela zásadně proměnila celá česká společnost, ať již z pohledu politického zřízení, tak změn životního stylu, který poté determinuje samotné nákupní chování,“ uvedl Janáček.

Změna nastala v 90. letech

Jádrem obchodního komplexu například na sídlištích je podle Janáčka zpravidla prodejna potravin, většinou ve formátu supermarketu, někdy doplněného menšími prodejnami různého zaměření. Často jsou to drogerie, specializované obchody s potravinami jako řeznictví či pekárny, dále pak služby typu poboček bankovních nebo pojišťovacích domů.

„V rámci větších komplexů takových středisek můžeme vedle supermarketů nalézt provozovny rychlého občerstvení nebo restaurace,“ řekl Janáček. Doplnil, že součástí bývají i prodejny značek, které jsou běžně k vidění v regulérních obchodních centrech nebo nákupních parcích.

Obchodní středisko na sídlišti Solidarita v Praze otevřelo 2. ledna 1957. Ve stejné době v tehdejším Československu začaly vznikat první samoobsluhy. Staly se konkurencí pultových prodejen potravin. Ve větší míře byl tento druh obchodů zaváděn od roku 1958. Maloobchodní prodej potravin, nápojů a drogerie doznal poté výrazných změn a rozvoje v 90. letech, kdy na trh přicházely zahraniční řetězce.

Za nabídkou různorodého zboží a služeb lidé v současné době míří hlavně do obchodních center a nákupních parků. V ČR podle společnosti Cushman & Wakefield funguje přes 250 nákupních parků, staví nebo rozšiřuje se desítka dalších. V provozu je také více než 100 obchodních center nad 5000 metrů čtverečních, zhruba 12 je menších.

red