Obnoví se na Ještědu kabinová lanovka? Rozhodne studie architektů ze SIAL
Studii obnovy kabinové lanovky na Ještěd zpracují pro Liberec architekti kanceláře SIAL. Posoudí nejvhodnější technické řešení, vedení trasy dráhy i investiční a provozní náklady. Pokud vše dobře půjde, mělo by mít podle něj počátkem příštího roku vedení města jasno v tom, jaké varianty řešení jsou možné, a na kolik to krajské město přijde.
Podobnou studii už daly zhruba před rokem zpracovat České dráhy, kterým lanovka patří. „Oběžná varianta lanovky by v krátké verzi stála asi 180 milionů korun, a v dlouhé asi o 30 milionů více, tedy 210 milionů. Kyvadlová by při obnovení původní dráhy stála asi 200 milionů, ale v prodloužené variantě až k zastávce tramvaje by se cena dostala přes 300 milionů,“ doplnil primátor Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj).
Od studie město čeká i odhad budoucích provozních nákladů. „I to je pro nás velmi důležité, protože musíme vědět, kolik bude muset budoucí provozovatel za fungování lanovky platit,“ dodal Zámečník.
Provoz se po tragédii neobnovil
Visutá lanová dráha je mimo provoz od konce října 2021, kdy po přetržení tažného lana spadla jedna ze dvou kabin. Při nehodě zemřel průvodčí, v kabině pro 35 lidí byl sám. Třinácti cestujícím ve druhé kabině se nic nestalo, zůstala viset na nosném laně 15 metrů nad zemí. Jen základní oprava není podle výrobců lanovek možná s ohledem na technické normy.
V případě výstavby nové lanovky se diskutuje o dvou základních variantách – obnovení původního kyvadlového systému se dvěma protijedoucími kabinami, nebo oběžném systému s menšími kabinkami s větší přepravní kapacitou. Proti tomu ale vznikla internetová petice, kterou podepsalo skoro 1400 lidí.
České dráhy do obnovy lanovky investovat nechtějí, Liberec proto už téměř rok jedná o odkupu pozemků a budov lanovky. „Čekáme na vyhotovení znaleckých posudků. Já se domnívám, že nebudou dřív nežli v půlce podzimu, spíš později,“ řekl již dříve ČTK náměstek primátora Petr Židek (ODS).
Dvoukabinovou visutou lanovku na Ještěd vybudovala v letech 1932 až 1933 na náklady Československých státních drah chrudimská firma František Wiesner. Na konci června to bylo 90 let, kdy svezla první cestující. Ročně přepravila kolem čtvrt milionu lidí.