Odsun brněnského nádraží: Železničáři učinili poslední důležitý krok
Správa železnic (SŽ) začala s posuzováním vlivů stavby nového brněnského hlavního nádraží a přestavby železničního uzlu na životní prostředí, vyplývá z dokumentu na Informačním portálu EIA. Upozornil na něj server Zdopravy.cz. V srpnovém dokumentu stále operuje s termínem zahájení stavby v roce 2028, i když na přelomu loňského a letošního roku mluvčí SŽ Dušan Gavenda ČTK napsal, že tento rok je optimistickém termínem pro vypsání výběrového řízení na zhotovitele stavby, jež má trvat osm let.
SŽ poprvé zveřejnila podrobné plány na přestavbu brněnského uzlu, jehož těžištěm bude nové nádraží kilometr jižněji od dnešního hlavního nádraží. Bude stát na místě dolního nádraží, které při běžném provozu slouží pouze nákladní dopravě. Letos v červnu generální ředitel SŽ Jiří Svoboda uvedl na síti X, že přestavba uzlu má stát asi 73 miliard korun.
Součástí přestavby uzlu je zrušení tratí včetně tratě z Horních Heršpic přes hlavní nádraží do Židenic a stavby tratí i stavba zastávky v Brně-Černovicích s přestupním terminálem. Železničáři do dokumentu zahrnuli i termíny dílčích staveb, jež mají přestavbě uzlu předcházet či se stavět souběžně.
První úpravy ještě letos
První má být přestavba úseku mezi Židenicemi a odbočkou Černovice, a to ještě letos, hotovo má být do roku 2027. Přestavba židenické stanice s přiblížením nástupiště k Bubeníčkově ulici je v plánu v letech 2025 až 2026. Nový čtyřkolejný úsek pro rychlost 200 kilometrů za hodinu od odbočky Černovice do Blažovic (tzv. nová přerovská trať) se má stavět v letech 2028 až 2032. Ve stejném termínu se podle železničářů postaví vysokorychlostní trat z Brna do Velké Bíteše (na Prahu) a v letech 2027 až 2031 rychlá trať z Brna do Rakvic.
Souběžně s novým nádraží se má stavět i přestupní terminál u Vídeňské ulice. Zatím bez uvedení termínů se píše i o podzemní železnici, která má propojit sever a jih Brna.
Počítá se s tím, že hlavní nádraží bude mít vyčleněné pro nákladní dopravu dvě koleje, pro osobní 17 kolejí a trať od Chrlic má končit v tunelu pod kolejištěm hlavního nádraží v kolmé poloze ke staničním kolejím.
Město musí stihnout MHD
Na hlavním nádraží má být k dispozici také 1200 parkovacích míst, dalších zhruba 70 v Židenicích a Černovicích. V dokumentu se píše o tom, že stavět se bude pouze mezi 7:00 a 21:00. Bude také zřízena funkce pro člověka, který bude stavebníkům tlumočit podněty a stížnosti obyvatel.
Podle železničářů se Brno bez nového nádraží neobejde, protože současné už je dlouho na hraně kapacity a jen s obtížemi se na něj vejdou další spoje. Po plánovaném zahájení provozu na vysokorychlostních tratích ve 30. letech už by kapacitně nestačilo vůbec. Zároveň však bude vzhledem k jeho excentrické poloze nutné, aby město dokončilo včas městskou infrastrukturu, tedy tramvajové a trolejbusové tratě a silnice, díky nimž bude možné nádraží obsloužit. Dnes je dolní nádraží a okolí v podstatě bez většího napojení.