digitalizace stavební řízení

Okleštěná a neúplná. Úředníci si stěžují na blížící se digitalizaci stavebního řízení

Podoba digitalizace stavebního řízení, kterou testovali úředníci Dopravního a energetického stavebního úřadu (DESÚ), zatím jejich očekávání nenaplňuje. Testovaná verze je okleštěná a úředníci mají přístup pouze do některých částí systému. Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) ale úřad ujišťuje, že od 1. července bude systém, co se týká funkcionalit, bohatší.

„Očekávání od digitalizace byla z naší strany veliká a viděli jsme v ní velký smysl. Na základě informací, kterých mám málo, nejsem schopný říct, v jakém stavu rozvoje systém na MMR je. Jsem schopný říct, že to, co máme k dispozici, působí spíše jako spisová služba než agendový informační systém, který by byl schopný zpracovávat data a vytvářet náhledy dokumentů, ze kterých by bylo možné zpracovat oznámení o zahájení řízení či výzvu k zaplacení poplatku. Zatím to na mě tento dojem nedělá,“ řekl ředitel DESÚ Martin Kozák.

Zatím se podle něj neuskutečnilo školení, kdy by si zaměstnanci úřadu zkusili simulovaný průběh celého stavebního řízení od začátku do konce. Dopravní a energetický stavební úřad je novým speciálním úřadem, který bude povolovat klíčové stavby dopravní a energetické infrastruktury.

Pouze výseče

K praktickému školení v systému se úředníci dostávají na webinářích a školeních. Prvního administrátorského školení se účastnilo 600 lidí, následně bylo na jednom školení 2000 až 3000 lidí. Podle Kozáka ale byly zatím prezentovány spíše výseče celé práce. Ještě se neuskutečnilo komplexní školení, ve kterém by lidé z DESÚ například viděli, jak dostanou cvičnou žádost z Portálu stavebníka a udělali si typizované řízení například na rodinném domě, aby věděli co a jak správně v žádostech vyplnit.

Digitalizace podle Kozáka dává smysl a dokáže ušetřit personální kapacity, s čímž státní správa trvale bojuje kvůli úsporám. Zároveň je podle něj stavební správa pro digitalizaci vhodná, protože se v ní spousta práce dělá několikrát a zbytečně. Celý proces by tak digitalizace zrychlila a zefektivnila.

Zlomové datum teprve přijde

Digitalizaci stavebního řízení zavádí nový stavební zákon, který by měl začít platit letos 1. července. Platnost zákona byla oddálena dvakrát, přičemž původně měl být systém funkční loni v létě. Důvodem bylo to, že antimonopolní úřad několikrát zrušil zakázku na jeho zřízení z důvodu netransparentnosti soutěže.

DESÚ má za úkol povolovat stavby velkých dopravních a energetických infrastrukturních prvků, jako jsou například dálnice, železnice nebo velké elektrárny. Služebně je podřízený ministerstvu dopravy a v současnosti zaměstnává přes 70 lidí ze 108 pro úřad vymezených míst.

Zřízen byl stavebním zákonem loni v létě, většinu působnosti ale získal až od letošního 1. ledna, kdy začal přijímat žádosti podle nového stavebního zákona. Podle toho by stavební úřady měly samy obesílat ostatní úřady a získat jejich vyjádření v takzvaném koordinovaném závazném stanovisku. Toho je ale mnohdy podle Kozáka zatím obtížné v praxi docílit. Skutečně zlomovým bude pro úřad až 1. červenec, jelikož zákon je vymyšlen tak, aby fungoval společně s digitalizací.