digitalizace stavební řízení

Po kolapsu zlepšení. Developeři doufají ve funkční digitalizaci

Současný stav digitalizace stavebního řízení může mít negativní dopad na developerskou výstavbu. Problémy se systémy ale mohou být pouze přechodné a následně klíčová agenda pro stavební sektor může zlepšit konkurenceschopnost českých stavařů.

Se systémy digitalizace stavebního řízení mají úředníci a stavebníci problémy od jejich spuštění 1. července. Vicepremiér pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti) minulý týden uvedl, že i po dvou měsících od spuštění systémy vykazují objektivní potíže, funkce se ale budou postupně doplňovat.

Zpoždění způsobená novým Portálem stavebníka může mít přímý dopad na developerský sektor například podle analytika ze společnosti Investown Oty Čermáka. „Prodloužená doba povolování a vyšší náklady mohou vést k omezení výstavby a dočasnému zvýšení cen nemovitostí. To se může negativně odrazit na dostupnosti bydlení a zpomalit ekonomický růst,“ řekl Čermák.

Napravit škody potrvá měsíce

S tím souhlasí ředitel developerské společnosti Ekospol Evžen Korec, který považuje stav způsobený stavem digitalizace za „naprostý kolaps“. „Napravit všechny chyby a zajistit alespoň nějakou funkčnost systému nebude trvat týdny, ale měsíce. Aktuálně se vůbec nic neurychlilo a investor, který nestihl termín pro podání žádosti o povolení stavby podle starých podmínek, musí počítat s obrovským zpožděním. V současnosti nikdo nedokáže garantovat, kdy se nový systém konečně rozeběhne bez chyb,“ uvedl Korec.

Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) a Bartoš byli dříve ze strany různých subjektů kritizováni za to, že byly spuštěny špatně fungující systémy a že úředníci nebyli dostatečně proškoleni. Digitalizace tak měla být odložena nebo měla být aspoň možnost používat nové systémy souběžně s původními, uživatelsky přívětivějšími. Podle Bartoše to ale nebylo možné a odložení digitalizace stavebního řízení by ČR způsobilo větší hospodářské škody než její spuštění v současné podobě. Důvodem je to, že peníze na digitalizaci a urychlení stavebního řízení bylo možné čerpat z Národního plánu obnovy (NPO), tedy evropských zdrojů, podmínkou ale bylo spuštění systému v letošním třetím čtvrtletí.

Vyhodnocení až za rok

„Zrychlení a digitalizace stavebního řízení tvoří jednu z komponent prvního pilíře českého NPO. I proto existoval takový tlak na rychlé spuštění systému, nemluvě o řešení dlouhodobého problému s bydlením. Poctivé vyhodnocení digitalizace stavebních agend bude možné získat třeba za rok až dva roky skutečného provozu,“ řekl ředitel Asociace pro aplikovaný výzkum v IT Jaromír Hanzal. Zároveň dodal, že je přesvědčen, že i přes počáteční potíže digitalizace stavebního řízení nakonec přinese očekávané výhody.

Jedním z důvodů, proč proces digitalizace stavebního řízení není v současnosti úspěšný, je podle datového ředitele Creative Dock Adama Hanky také to, že stát není schopný zaplatit zkušené a kvalitní IT specialisty a projektové manažery. Takový může požadovat i přes 100.000 korun měsíčně.