Pardubice hlavní nádraží

Podzemní parkoviště u pardubického nádraží brzdí strom a debata o budoucnosti prostoru

Projekt podzemního parkoviště pod funkcionalistickou budovou hlavního nádraží v Pardubicích zůstává nejistý. Ačkoliv má Správa železnic stavební povolení a modernizace budovy již téměř rok probíhá, další osud parkoviště komplikuje přítomnost vzrostlého jasanu na místě plánovaného vjezdu. Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda připustil, že situace je stále předmětem intenzivního jednání a hledání kompromisu.

„Minimálně chci zdůraznit, že se tím aktivně zabýváme. Stavbě podzemní garáže nebrání nic legislativně, ale emoce kolem ochrany stromu a případného přesazení hrají svou roli,“ uvedl Svoboda během odborné akce Železnice Pardubice 2025.

Správa železnic spolupracovala se zahraničními specialisty, kteří posuzovali možnost přesazení jasanu jasanolistého. Investor zároveň zvažuje alternativní řešení – například nákup parkovacích míst v okolí. Přímo naproti budově roste nové obchodní centrum s parkovací kapacitou a další parkovací dům má vzniknout na terminálu Jih u lávky přes železniční koridor.

Původní návrh podzemní garáže počítal se zhruba 60 parkovacími místy, která měla sloužit jak pro služební účely, tak pro potřeby nájemců komerčních prostor v nádražní hale. „Když chceme pronajímat komerční prostory, musíme k nim nabídnout i parkovací místa. Jinak se zájem snižuje,“ zdůvodnil Svoboda důležitost parkování.

Obnova funkcionalistické budovy i vnitřních detailů

Modernizace budovy z roku 1958, navržené architekty Karlem Řepou, Karlem Kalvodou a Josefem Dandou, je náročná zejména z hlediska zachování kulturní hodnoty stavby. Svoboda upozornil na složitost obnovy fasády i ikonické mozaiky v interiéru. „Pardubice stojí na písku, a proto stavba neustále mírně pracuje. Oprava pláště je detailní až chirurgická práce,“ poznamenal.

Stavební práce nyní probíhají na východní části nádraží, druhá polovina zůstává v provozu. Dokončení celé rekonstrukce, jejíž náklady bez DPH přesahují miliardu korun, je plánováno na konec roku 2026.

Dispozice zázemí stále otevřená, včetně veřejných toalet

Otevřená zůstává i otázka přístupu k veřejným toaletám. Správa železnic zvažuje, zda by měly být přístupné i zvenku, ale záleží na stanovisku památkářů. „Památková ochrana není dogma, ale musíme s památkáři najít shodu,“ uvedl Svoboda.

Zatímco rekonstrukce pokračuje, před nádražím dočasně fungují stánky s občerstvením, které suplují běžný provoz zázemí pro cestující.