Pražští zastupitelé rozhodli. Stavba metra D může začít

Pražské zastupitelstvo schválilo na svém zasedání výstavbu metra D v úseku Pankrác – Nové Dvory. Zastupitelé rovněž schválili garanci financování stavby, která poslouží jako předpoklad pro získání financování z evropských fondů.

Hlavní město chce linku metra D zprovoznit co nejdříve. Jako první bude vybudován úsek trasy z Pankráce na Nové Dvory, který zahrnuje pět stanic: Pankrác – Olbrachtova – Nádraží Krč – Nemocnice Krč – Nové Dvory plus přestup na linku C na Pankráci. Na obou koncích bude mít úsek obratové koleje. Náklady by měly být při započtení inflace zhruba 52,09 miliardy korun. Přesný termín zahájení stavby není ale zatím jasný.

Hlavní město nebude stavbu financovat, ale bude finanční krytí stavby pro dopravní podnik garantovat. Podniku to umožní, aby potřebné peníze získal. Peníze na financování stavby bude dopravní podnik shánět u Evropské investiční banky i komerčních bank. Město chce rovněž jednat o podpoře státu. Podle ředitele dopravního podniku bude vyjednávání s bankami a dalšími institucemi o financování trvat asi rok.

Opozice kritizovala cenu

Cenu prvního úseku metra D na zasedání kritizovali opoziční zastupitelé. Přestože vybudování metra opoziční ODS i ANO podporují, nelíbí se jim navýšení ceny v posledních letech. Zastupitelé řešili také rozhodnutí ministerstva dopravy o údajné podjatosti magistrátu. Ministerstvo totiž minulý týden zrušilo vlastní rozhodnutí z loňského září, kterým odmítlo podjatost magistrátu při rozhodování o stavbě. Rozhodnutí odkládá vydání stavebního povolení na neurčito. Případ musí ministerstvo projednat znovu.

Celkovou částku na stavbu bude město čerpat postupně. Pro letošní rok by měla vyjít na 0,17 miliardy, a naopak nejvíce peněz bude muset vydat v roce 2027, a to 9,65 miliardy. Poslední platby jsou naplánovány na rok 2029, a to 0,56 miliardy. Výhled na další roky bude v souladu s postupem realizace a přípravy upřesňován.

Metro D bude stát celkem 100 miliard

Dopravní podnik dokončil loni v létě geologický průzkum na dvou ze čtyř míst. V místech dokončeného průzkumu následně prováděl ještě další průzkumné vrty, které budou součástí budoucích prostor metra. Na zbylých dvou potrvá průzkum do letošního září. Většina tunelů z geologického průzkumu bude součástí budoucího metra D.

V první fázi vznikne metro mezi Pankráci a Novými Dvory a pokračovat pak bude do Depa Písnice. V budoucnu má být postaven úsek z Pankráce na náměstí Míru. Kam povede případně metro z náměstí Míru, zatím nebylo rozhodnuto. Jednou z variant bylo náměstí Republiky, podle druhé by měla trasa zamířit na Žižkov a dále do Vysočan. Celková předpokládaná cena je podle letošní aktualizace 97,79 miliardy korun a investorem je DPP.

red