Pritzkerovu cenu za architekturu pro rok 2025 si odnáší čínský architekt Liu Jiakun

Čínský architekt a pedagog Liu Jiakun byl oznámen jako laureát Pritzkerovy ceny za architekturu pro rok 2025, což je nejvyšší uznání v oboru architektury. Toto prestižní ocenění oceňuje zakladatele ateliéru Jiakun Architects (založen 1999) zejména za jeho schopnost spojovat tradiční čínské prvky se současným designem a za jeho důraz na sociální spravedlnost v prostředí, které utváří.

Liu Jiakun se narodil v čínském Čcheng-tu, kde dosud žije a pracuje. Stává se tak druhým čínským architektem, který tuto cenu obdržel, po Wang Shuovi (2012). Současně se řadí mezi významné osobnosti, které byly oceněny v předchozích letech, jako Riken Yamamoto (2024), David Chipperfield (2023) či Francis Kéré (2022).

Liu Jiakun
Suzhou Museum of Imperial Kiln Brick
The Renovation of Tianbao Cave of Erlang Town Aerial View
West Village
Novartis (Shanghai) Block-C6 3
Design Department on new campus, Sichuan Fine Arts Institute

Slavnostní předávání se uskuteční letos na jaře v Louvre Abu Dhabi (navrženém Jeanem Nouvelem) a na podzim bude celosvětově zveřejněn videozáznam této ceremonie. Následovat bude Přednáška a sympozium laureáta 2025, plánované na květen příštího roku.

Architektura jako médium pro empatii a spojení

Liu Jiakunovy návrhy se vyhýbají přísným stylistickým rámcům a místo toho používají adaptivní strategie, které vytvářejí harmonii mezi kolektivním a individuálním prostorem. Jeho dílo vede uživatele k empatii a emocionálnímu propojení – ať už s architekturou samotnou, tak i se společenstvím, které ji obývá. Ve svých projektech hledá útočiště a otevřenost, a to i v hustých urbánních oblastech.

West Village
West Village | Zdroj: Arch-Exist

Výsledkem je architektura, která je pevně ukotvena v kontextu, kulturních tradicích a charakteru dané lokality – a zároveň nabízí široké spektrum komunitních možností. Stavby často využívají neupravené materiály a přijímají přirozené nedokonalosti, čímž vyzdvihují proces a postupné proměny v průběhu času.

„Architektura by měla něco odhalovat – měla by abstrahovat, destilovat a zviditelňovat kvality spjaté s místními lidmi. Je schopna utvářet lidské chování a vytvářet atmosféry, nabízet pocity klidu a poezie, vzbuzovat soucit a milosrdenství a podporovat smysl pro společné soužití.“
– Liu Jiakun

Neobvyklá cesta k architektuře

Liu Jiakun se narodil v roce 1956 v čínském Čcheng-tu a k povolání architekta se dostal netradiční cestou. V roce 1982 dokončil Chongqing University s bakalářským titulem z inženýrství. Jeho raná kariéra se točila kolem přestavby Číny v období po kulturní revoluci, včetně výrazného působení v Nagčhu v Tibetu (1984–1986).

Klíčovým momentem se stala jeho účast na výstavě spolužáka Tanga Huy v roce 1993, která ho odvrátila od úvah o odchodu z architektury. Místo toho se naplno ponořil do osobního vyjadřování skrze design a během tohoto intenzivního období spolupracoval s umělci a spisovateli, přičemž postupně vylaďoval vlastní architektonickou filosofii. Roku 1999 založil Jiakun Architects.

Suzhou Museum of Imperial Kiln Brick
Suzhou Museum of Imperial Kiln Brick | Zdroj: Jiakun Architects

Liu je rovněž plodným autorem, který ve svých knihách pojednává o tématech utopie, lidské zkušenosti a narativních rovinách designu. K jeho publikacím patří například The Conception of Brightmoon (Times Literature and Art Publishing House, 2014), Narrative Discourse and Low-Tech Strategy (China Architecture & Building Press, 1997), Now and Here (China Architecture & Building Press, 2002) či I Built in West China? (Today Editorial Department, 2009).

„Vždy usiluji o to, abych byl jako voda – proniknout místem, aniž bych nesl nějakou strnulou formu, a vstřebat do sebe jeho prostředí i samotný genia loci. Postupem času se voda promění v architekturu, možná dokonce ve vrcholné duchovní dílo lidské tvořivosti, a přesto si stále zachovává všechny vlastnosti toho místa, se všemi jeho kladnými i zápornými stránkami.“
– Liu Jiakun

The Renovation of Tianbao Cave of Erlang Town Aerial View
The Renovation of Tianbao Cave of Erlang Town Aerial View | Zdroj: Arch-Exist

Filozofie na pomezí tradice a současnosti

Zásadním prvkem Jiakunova přístupu je odmítání protikladů mezi historií a modernitou, kolektivismem a individuálním sebevyjádřením, utopií a realismem. Jeho stavby tyto zdánlivě protichůdné síly propojují a obyčejným lidem tak nabízejí prostor pro bohatší každodenní prožívání.

Velký důraz je kladen na sociální, kulturní a historický kontext, do nějž je projekt vsazen. Forma není striktně nadřazena funkci; naopak je modelována specifickými požadavky a charakterem každé zakázky.

Tento pragmatický idealismus se odráží například v projektu Songyang Three-Temple Cultural Communication Center, kde se setkávají prostorové a komunitní hledisko s lidskými potřebami. Jiakunova tvorba je prostoupena myšlenkou, že budovy mají být narativní, vyprávějí příběhy, které spojují dějiny, komunitu a individuální zkušenost.

West Village
West Village | Zdroj: Arch-Exist

Sociální rozměr a práce s hustotou

Jedním z ústředních motivů Liu Jiakuna je překonávání obecných představ o hustotě osídlení. Vysoká hustota nemusí nezbytně znamenat nedostatek otevřených prostor. Liu se to snaží dokázat svými projekty, ve kterých integruje veřejné prostory dovnitř staveb a vytváří tak pestrá propojovací místa podporující interakce mezi lidmi.

Jako příklad slouží Xicun Compound v Čcheng-tu – pětipodlažní budova, která zaujímá celé městské bloky. Uvnitř se nacházejí prostorné pěší a cyklistické koridory, které podporují neformální setkávání i komunitní aktivity. Na menší ploše, avšak v obdobném duchu, vznikla také budova Katedry sochařství na Sichuanské akademii výtvarných umění v Čchung-čchingu, jejíž konstrukce s odvážnými konzolami maximalizuje využitelný prostor a zároveň zachovává otevřenost.

„Města mají tendenci oddělovat jednotlivé funkce, ale Liu Jiakun zvolil opačný přístup. Udržuje křehkou rovnováhu a začleňuje do svých realizací všechny složky městského života najednou. V době, kdy světu hrozí nekonečné nudné periférie, on nachází způsoby, jak vytvářet stavby, které jsou zároveň budovou, infrastrukturou, krajinou i veřejným prostorem. Jeho dílo může nabídnout silné vodítko k řešení výzev urbanizace v éře rychlého růstu měst.“
– Alejandro Aravena, předseda poroty a držitel Pritzkerovy ceny (2016)

Novartis (Shanghai) Block-C6 3
Novartis (Shanghai) Block-C6 3 | Zdroj: Arch-Exist

Materiály, lokální zdroje a stopy času

Velký význam přikládá Liu pracím s nedokonalostmi a strukturou materiálů. Na rozdíl od dokonale uhlazených povrchů sází na patinu a syrovost, která odráží jak čas, tak lidskou činnost.

Často používá lokální či recyklované materiály – například sutiny po zničujícím zemětřesení v Wenchuanu v roce 2008 byly přetvořeny na odolné cihly pro projekty jako Novartis Building nebo již zmíněné Xicun Compound. Tato filozofie „stavby pro komunitu a s komunitou“ se promítá také do menších projektů, například Memoriálu Hu Huishan, kde surová textura cementového reliéfu vyjadřuje silnou symboliku i materiální realitu.

Široké spektrum realizací

Během více než čtyř dekád Liu Jiakun realizoval různé projekty po celé Číně: od akademických a kulturních staveb po komerční budovy či velké urbanistické plány. Mezi výrazné realizace patří Muzeum hodin v Jianchuan Museum Settlement, budova katedry designu na Sichuanské akademii výtvarných umění, Kulaturní komunikační centrum Tří chrámů v Songyangu či první Serpentine Pavilion mimo Londýn, vystavěný v blízkosti Zakázaného města v Pekingu.

Design Department on new campus, Sichuan Fine Arts Institute
Design Department on new campus, Sichuan Fine Arts Institute | Zdroj: Jiakun Architects

Jeho práce se dočkala mezinárodního ohlasu a byla představena na renomovaných přehlídkách, například Bienále v Benátkách nebo Bi-City Biennale v Šen-čenu a Hongkongu. Mimo jiné získal ocenění Far East Architecture Award a UNESCO Asia-Pacific Heritage Award. V současnosti je hostujícím profesorem na Central Academy of Fine Arts a přednášel například na MIT i na Royal College of Art.

Ocenění a citace poroty Pritzkerovy ceny 2025

Porota ocenila zejména hluboké pochopení místa, inovativní přístup k hustotě a schopnost posílit komunity tím, že do projektů začleňuje prvky tradice i moderního designu. Mezi členy poroty patří Alejandro Aravena (předseda), Barry Bergdoll, Deborah Berke, Stephen Breyer, André Corrêa Do Lago, Anne Lacaton, Hashem Sarkis, Kazuyo Sejima a Manuela Lucá Dazio.

„Pritzkerova cena za architekturu je udělována jako uznání pro ty, kteří díky talentu, vizi a neochvějné oddanosti posouvají lidské společenství i kvalitu vybudovaného prostředí prostřednictvím umění architektury.
(…)
V globálním kontextu, kdy architektura hledá odpovědi na rychle se vyvíjející sociální a environmentální výzvy, přichází Liu Jiakun s přesvědčivými řešeními, která oslavují každodenní život lidí stejně jako jejich společnou a duchovní identitu.
(…)
Ve svých projektech se Liu Jiakun vyhýbá estetickým či stylovým omezením. Místo jednoho stylu uplatňuje strategii, která vždy vychází z konkrétních místních podmínek a zohledňuje specifické charakteristiky a potřeby daného prostředí. (…)
Liu Jiakun navíc redefinuje myšlení o hustotě pomocí propojení a „soužití“, vytvářejícího vyvážené řešení protichůdných sil. Jeho stavby, jako West Village v Čcheng-tu, přetvářejí paradigma veřejných prostor a komunitního života. Hustota se zde nestává protikladem otevřenosti, nýbrž její součástí. (…)
Liu Jiakun se ve své práci opírá o čínskou tradici, avšak bez nostalgie nebo nejasností. To mu umožňuje nacházet nová řešení, která jsou zároveň pevně zakotvená v místní historii a zároveň rezonují na globální úrovni. (…)
Za způsob, jakým přijímá a vyvažuje dualismus dystopie/utopie, a dokazuje, že architektura může fungovat jako mediátor mezi realitou a idealismem, za povýšení lokálních řešení na univerzální vize a za vytváření jazyka, který otevírá cestu ke spravedlivějšímu světu, udělujeme Liu Jiakunovi Pritzkerovu cenu za rok 2025.“

Význam ocenění a přínos pro současnou architekturu

Ocenění Liu Jiakuna Pritzkerovou cenou za rok 2025 potvrzuje jeho výjimečný přínos k formování současné architektury. Svým důrazem na sociální aspekt, lokální kontext a schopnost rozrušit hranice mezi protikladnými hodnotami představuje inspirativní příklad pro architekty celého světa. Jeho dílo ukazuje, jak lze do hustě obydlených míst vložit novou otevřenost, umožňující setkávání a sdílené zážitky, a jak lze přetavit tradiční materiály i kulturní kontext v originální architekturu, jež se nebojí nesourodých prvků a která hrdě nese „otisk času“.

Toto nejnovější ocenění zdůrazňuje, že architektura zůstává důležitým nástrojem k vyjádření identity, a současně připomíná její potenciál vyrovnávat se se společenskými a environmentálními problémy. Liu Jiakun dokazuje, že voda, jíž chce být, může nakonec ztuhnout v trvalou formu, která je stále pevným stavebním kamenem lidského ducha i symbolem místa, z něhož se zrodila.