Salon dřevostaveb `22

Sedmnáctý ročník Salonu dřevostaveb posunul vnímání dřevěné architektury

Konec března patřil v Holešovické tržnici sedmnáctému ročníku festivalu a výběrové přehlídky současné dřevěné architektury - Salonu dřevostaveb, jehož cílem je především propagovat dřevo a s ním spojené moderní technologie, coby přední řešení udržitelnosti stavebního průmyslu - a to jak u odborné, tak i laické veřejnosti. Časopis ASB byl hrdým mediálním partnerem.

Akce byla zahájena ve čtvrtek 24.3. večer přednáškou architekta a manažera progresivního skandinávského studia White Arkitekter – Carla Bäckstranda v CAMPu, který hovořil především o významné roli, jakou architekti a stavitelé hrají v otázce klimatických změn, udržitelnosti a ekologie.

Studio White Arkitekter se mimo jiné zavázalo, že do roku 2030 bude realizovat pouze uhlíkově neutrální stavby. Svým příkladem se snaží inspirovat ostatní profesionály ve stavebnictví, ale i investory všude po světě.

Lesík i plachetnice

V pátek Salon dřevostaveb již otevřel svůj hlavní prostor – letos poprvé v Hale 13 Pražské tržnice v Holešovicích, která ožila dřevem hned v několika podobách. Od recepce z masivních kulatin bylo třeba projít lesíkem jehličnanů, který ústil v srdce výstavy, která představila výběr 25 předních dřevěných realizací českých a slovenských studií a 4 progresivních zahraničních projektů.

Výstavu bylo možné prohlížet i s kávou v ruce z dřevěného baru uprostřed, a případně si odpočinout na jedné z „plachetnic“, jež členily a ozvláštňovaly prostředí haly.

Informace přímo „od zdroje“ mohli všichni zájemci o dřevostavby získat u vystavovatelských stolů a také z pódia, které v pátek patřilo mimo jiné Philippu Zumbrunnenovi z britské projekční a realizační kanceláře EURBAN, který hovořil o využití progresivních dřevěných konstrukčních systémů ve stavebnictví a o významu stavění ze dřeva v Londýně a ve městech obecně.

Renomovaný italský architekt Peter Pichler následně představil extravagantní, a přitom k okolnímu prostředí citlivé, projekty milánského studia, v jehož čele stojí. Andreas Breuss, rakouský architekt a pedagog, hovořil o materiálově velmi zajímavé realizaci: o rekonstrukci domu v Retzbachu s využitím hliněných omítek.

Přednášky odborníků z celého světa

V pátek odpoledne se na pódiu diskutovalo o budoucnosti dřeva jako stavebního materiálu a přednáškový den zakončilo networkingové setkání spojené s křtem letošní Ročenky dřevěné architektury ´22, která je tištěným doplňkem festivalu a zároveň svébytnou publikací prezentující kurátorský výběr nejvýraznějších dřevostaveb poslední doby. Ročenka navíc přináší zajímavé rozhovory s předními osobnostmi domácí architektonické scény a letos mimořádně také s architekty švédského studia White Arkitekter.

Sobota navázala v podobně nabitém duchu – dopoledne patřilo přednáškám z oblasti materiálů: o cirkulární architektuře hovořil Karel Goláň (studio crea-tura), prostorové akustice a spojení designu a funkce dřevěných panelů byla věnována přednáška Jiřího Oslizla (Novatop).

Miroslav Drobník (společnost Lemix) představil nové technické a architektonické možnosti, které přináší hliněné desky do dřevostaveb, a o povrchových úpravách fasád mluvil Miloš Pánek z Fakulty lesnické a dřevařské ČZU. Odpoledne bylo věnováno prezentaci jednotlivých studií, jejichž realizace jsou součástí letošní Ročenky dřevěné architektury ´22.

red