
Senát otevřel cestu k novému financování dopravní infrastruktury
Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) bude moci v budoucnu využít širší paletu finančních nástrojů. Novela zákona o SFDI, kterou schválil Senát a nyní míří k podpisu prezidentovi, umožní fondu přijímat zápůjčky. Původní návrh skupiny poslanců počítal dokonce s emisí vlastních dluhopisů, proti tomu se však postavilo ministerstvo financí i Česká národní banka. Tato pasáž byla proto ze zákona vypuštěna.
Vedle nových možností financování novela rozšiřuje i okruh podporovaných projektů. Fond bude moci nově financovat také místní dráhy a vlečky ve vlastnictví státu, vedle již podporovaných veřejných dobíjecích a vodíkových stanic.
Schválená úprava zároveň upřesňuje pravidla pro využití prostředků fondu v rámci partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP). Změny mají odstranit právní nejistotu, zda je možné z těchto prostředků hradit i přípravné fáze projektů, jako je tomu například u výstavby dálnice D4.
Doplněny byly rovněž podmínky týkající se daně z přidané hodnoty. Koncesionáři, kteří budou v rámci PPP realizovat infrastrukturní stavby, nebudou muset nově odvádět DPH dříve, než začnou dostávat úhrady od fondu. Tím se má předejít finančnímu zatížení v raných fázích projektů.