Šest let stavby, čtyři pruhy: Brněnští řidiči se konečně dočkali zásadního ulehčení
Od dnešní půlnoci se řidičům otevírá další část velkého městského okruhu v Brně, konkrétně v Žabovřeské ulici. Po šesti letech prací, během nichž byl úsek rozšířen ze dvou pruhů na čtyři, je stavba za více než tři miliardy korun hotová. Zlepšení by mělo zásadně ulevit od kolon, které zde byly běžné, zejména v dopravní špičce.
Rozšiřování Žabovřeské probíhalo ve dvou etapách. První, severní část, byla postavena mezi lety 2018 a 2020 za více než 400 milionů korun. Druhá etapa, zahrnující jižní část, trvala 46 měsíců a s valorizacemi vyšla na 2,8 miliardy korun.
Podle Davida Fialy, ředitele brněnského závodu ŘSD, je tímto krokem západní část městského okruhu kompletní. Letos byly navíc dokončeny i úseky v severovýchodní části – na Tomkově náměstí, Rokytově ulici a Bauerově ulici. Další práce na jihovýchodní a východní části města ale budou pokračovat až za několik let.
Výrazné zkrácení cestovní doby
Rozšíření komunikace na Žabovřeské ulici přináší nejen plynulejší dopravu, ale i časovou úsporu. Řidiči podle Fialy ušetří průměrně sedm až osm minut, které dosud trávili v kolonách. Stavba druhé etapy byla technicky náročná kvůli specifické poloze – na jedné straně ji ohraničuje skalní masiv Wilsonova lesa, na druhé straně řeka Svratka. Součástí projektu tak byl i tunel pro tramvajovou dopravu a silniční galerie nad řekou.
Projekt zahrnuje také nové stezky pro cyklisty a pěší, které propojují Wilsonův les s okolím řeky Svratky. Podle Fialy bude oblast atraktivní nejen pro sportovce, ale i pro běžné procházky. Kromě samotných komunikací se zde budují lávky, parkové úpravy a další infrastruktura, která má být kompletně dokončena na konci roku. Plné zprůchodnění pro pěší se však očekává až na jaře.
Co čeká brněnský okruh dál?
V prosinci se plánuje otevření dalších částí okruhu na Tomkově náměstí, kde ještě probíhají dokončovací práce. Na několik let poté stavební práce utichnou. Výhledově by se měl začít stavět tunel pod sídlištěm Vinohrady a úsek přes Ostravskou radiálu. Oba projekty jsou klíčové pro dokončení východní části okruhu.