01 Bulvar Vizualizace KAM Brno

Široký bulvár, byty, zelené vnitrobloky. Příprava nové čtvrti Trnitá pokračuje

Důležitým krokem pro rozvoj jižní části Brna je dokončení územní studie nové čtvrti Trnitá. Studie určuje hlavní principy, podle kterých se území o velikosti zhruba 140 hektarů v těsné blízkosti historického jádra města bude v příštích letech rozvíjet. Je to zásadní dokument pro plánovanou výstavbu, ale také pro podobu veřejných prostranství nebo parků.

Aktualizaci územní studie zpracovala Kancelář architekta města Brna (KAM), která se dlouhodobě věnuje koordinaci záměrů města a investorů v území. Kompletní studie je zveřejněná na webových stránkách města a KAM.

„Máme za sebou další velký krok, územní studie je pro město klíčový dokument pro stavbu nové čtvrti. Určuje totiž její celkové uspořádání, mimo jiné říká, jak mají vypadat ulice a veřejná prostranství, kde budou parky nebo jak objemná a vysoká bude zástavba. Studie bude sloužit jako výchozí podklad města pro jednání s investory a developery,“ řekl ředitel Kanceláře architekta města Brna Michal Sedláček.

„Základy nové čtvrti začnou vznikat souběžně s novým hlavním nádražím, na jehož podobu právě teď pořádáme mezinárodní soutěž. Počítáme s tím, že první domy vyrostou kolem plánovaného bulváru a v blízkosti ulice Opuštěná zhruba do pěti let,“ upřesnil Sedláček.

Územní studie nastavuje hlavní limity pro výstavbu v nové čtvrti. Například požaduje, aby v každém bloku bylo vždy zastoupeno alespoň 30 % bydlení a 30 % zeleně. „Pomocí závazných regulativů chceme zajistit, aby nová čtvrť byla smíšená a s převahou bydlení a aby zde byl dostatek zeleně a zelených vnitrobloků. Mimo jiné požadujeme, aby ve vybraných blocích byly přístupné terasy a vyhlídky jako veřejné prostory a aby všechny střechy byly navrženy jako zelené, “ doplnil Sedláček.

02 Bulvar Vizualizace KAM Brno
Studie požaduje, aby v každém bloku bylo zastoupeno alespoň 30 % bydlení a 30 % zeleně.  | Zdroj: KAM Brno

Nová čtvrť Trnitá nabídne bydlení až pro 15 tisíc lidí, veřejné a kancelářské budovy i široké možnosti trávení volného času. Bude to čtvrť lemovaná parkem a oživeným nábřežím Svratky s novým hlavním nádražím. Jejím centrem povede padesát metrů široký bulvár, který bude lemován obchody a službami v přízemí domů a stromořadími. Důležitými prvky bulváru jsou široké chodníky a pruhy pro cyklisty. Jeho součástí bude tramvajová a motorová doprava.

Nové trasy MHD

Tramvajová trať povede z centra bulvárem až k novému hlavnímu nádraží, odtud dále směrem k Plotní a mostu přes Svratku. Směry nezajištěné tramvajemi budou obsluhovány autobusy nebo trolejbusy. Vzniknout by měly dvě nové trasy – Brněnskou třídou souběžnou s Kolištěm ve směru k Lužánkám a ulicemi Vojtovou a Vinohrady přes Červený kopec k bohunickému kampusu.

„Současně s výstavbou nového nádraží předpokládáme výstavbu jižní části Velkého městského okruhu, který se kříží se stávajícím i budoucím kolejištěm a jeho stavba tak musí být koordinována s přestavbou železnice. Cílem stavby této části okruhu je kromě napojení nového nádraží alternativa průjezdu ulicemi budoucí nové čtvrti, jako jsou Opuštěná nebo Zvonařka, které tím mohou získat přívětivou podobu“ dodal vedoucí oddělení dopravy KAM Martin Všetečka.

Městské nábřeží i parky

Územní studie je pro Brno důležitý posun v přípravě nové čtvrti, tím dalším je teď výstavba potřebné infrastruktury a protipovodňových opatření. Součástí studie je také požadavek na zajištění správného hospodaření s dešťovou vodou jako ochrany před klimatickými změnami.

„Aktuálně připravujeme projekt na výstavbu přírodě blízkých protipovodňových opatření na Svratce v úseku kolem nového hlavního nádraží. Na levém břehu vznikne městské nábřeží, na pravém břehu počítáme s parkem, který bude v případě povodní fungovat pro zadržování vody,“ upřesnil vedoucí oddělení městské infrastruktury KAM Radim Vítek.

03 Bulvar Vizualizace KAM Brno
Důležitými prvky bulváru jsou široké chodníky a pruhy pro cyklisty. Jeho součástí bude tramvajová a motorová doprava. | Zdroj: KAM Brno

Jižní část Brna zůstávala desítky let zapomenutá kvůli rozhodnutí o poloze nového nádraží. V roce 2018 se Zastupitelé města i kraje shodli, že nové nádraží bude stát u řeky, tím rozhodli také o další podobě nové čtvrti. Aktualizací území studie nové čtvrti byla pověřena Kancelář architekta města Brna v roce 2019.

Jejím úkolem bylo navrhnout nebo zpřesnit dopravní a technickou infrastrukturu nové čtvrti, protipovodňová opatření, podobu ulic a veřejných prostranství, nastavit výškovou regulaci budov nebo určit významná místa vhodná pro vypsání architektonických soutěží. Studie bude sloužit jako podklad pro změny stávajícího územního plánu nebo úpravy návrhu nového, který má začít platit na konci roku 2022.

red
Zdroj: KAM Brno