První vysokorychlostní terminál Praha východ navrhnou ov architekti
Správa železnic vybrala v soutěži vítězný architektonický návrh nového vysokorychlostního terminálu Praha východ.
Do první architektonické a urbanistické soutěže na terminál vysokorychlostní železnice na území České republiky, kterou vyhlásila Správa železnic, přišlo celkem 21 návrhů od českých i zahraničních architektonických kanceláří. Vítězem soutěže se stal návrh od sdružení ov architekti (Jiří Opočenský, Štěpán Valouch) a Metroprojekt (Pavel Burian, Jaroslav Vala).
Architektonická a urbanistická soutěž
Architekti ve spolupráci s urbanisty a dopravními inženýry měli možnost od začátku září do konce listopadu minulého roku navrhnout přesné umístění a vnější i vnitřní podobu nového terminálu vysokorychlostní železnice na hranicích Prahy včetně prostor pro parkování tří tisíc automobilů a napojení na regionální autobusovou dopravu.
Návrhy hodnotila porota složená ze šesti nezávislých architektů, dvou zástupců Správy železnic a starosty Nehvizd, v jejichž těsné blízkosti se nové nádraží vybuduje. Na organizaci soutěže spolupracovala Správa železnic se společnostmi CBArchitektura a AK Havel & Partners.
Druhé místo patří návrhu v režii autorského kolektivu Radek Lampa, Libor Hrdoušek, Max Petricov, Daria Vlasova, Erik Sovet a Daniil Solovev. Třetí místo obsadil návrh od polské firmy SBS Engineering Group Sp. Z o. o., který zpracoval architekt Maher Matar. Porota navíc ocenila další dva návrhy za jejich originalitu a kvalitu.
Rychlodráha Praha Brno
Připravovaný terminál s pracovním názvem Praha východ bude součástí rychlodráhy mezi Prahou a Brnem, jejíž první část by se měla začít stavět v roce 2025. Bude sloužit zejména obyvatelům severovýchodní části Středočeského kraje a přilehlých oblastí hlavního města.
Terminál bude součástí připravovaného úseku z Prahy Běchovic do Poříčan. Ten patří mezi nejrozpracovanější projekty v rámci přípravy rychlodráh v Česku, správa k němu vyhlásila zakázku na zpracování dokumentace k územnímu řízení.
Smyslem vybudování periferní stanice Praha východ je především umožnit, aby v okolí žijící obyvatelé mohli využít benefitů vysokorychlostní železniční dopravy bez nutnosti zajíždění do centra metropole. Na terminálu bude fungovat pravidelná železniční doprava do centra Prahy, kam by cesta měla trvat asi 15 minut, a také do Brna, Ostravy, Drážďan, Vídně a dalších měst.
Nový terminál jako impulz k rozvoji
Správa si od vybudování terminálu slibuje také impuls k rozvoji okolního území. Další rozvoj lokalit v jeho sousedství však bude mít plně na starosti místní samospráva. Podle zahraničních zkušeností lze očekávat, že terminál Praha východ se stane impulzem k rozvoji přilehlého okolí. Proto měla architektonická soutěž i druhou, urbanistickou část, ve které soutěžní týmy rozpracovaly širší okolí terminálu.
Návrhy prověřily několik možných přístupů od poměrně husté zástavby městského typu až po volnou krajinu i postupný přerod od nádraží ve volné krajině po centrum nového města. Diskuse na téma začlenění nového nádraží by nebyla bez různých pohledů možná a bude pokračovat na úrovni kraje a okolních obcí. Správa železnic všechny zaslané návrhy představí formou on-line výstavy.
ZDROJ: Správa železnic, ČTK, CBArchitektura
DOKUMENTACE: ov architekti, Dousek-Zaborsky