Tendr na první část metra D byl v pořádku, potvrdil soud
Podmínky i průběh tendru na stavbu první části metra D v Praze byly v pořádku. Rozhodl o tom Krajský soud v Brně, který tak potvrdil verdikt Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) z roku 2021.
Návrh k ÚOHS podala firma Eurovia CS, která také následně napadla rozhodnutí ÚOHS u soudu, jenž nyní její žalobu zamítl. Eurovia CS může ještě podat kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu.
Eurovia napadla tendr u ÚOHS v červenci 2020. Po dobu správního řízení u antimonopolního úřadu pak Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) nesměl s vítězem tendru podepsat smlouvu. Správní řízení skončilo v roce 2021, kdy rozhodnutí potvrdil i předseda ÚOHS Petr Mlsna. Poté mohl DPP smlouvu podepsat. Rozhodnutí ale Eurovia napadla pak ještě žalobou u Krajského soudu v Brně.
„Dodavatel Eurovia CS ve svém návrhu namítal nezákonnost jak u zadávacích podmínek, tak v postupu zadavatele. Jednalo se například o údajnou nedostupnost části zadávací dokumentace a její neúplnost, délku lhůty pro podání nabídek, nejasnost vymezení požadavků na prokazování kvalifikace a další nejasné či nepřiměřené požadavky zadavatele,“ uvedl Mlsna.
ÚOHS už v prvním stupni nenašel žádné pochybení, Eurovia proti jeho rozhodnutí podala rozklad k předsedovi úřadu. Ten ale všechny námitky k rozhodnutí první instance zamítl. „Do zadávacích podmínek, které respektují zákon, jsou přiměřené, objektivní, nediskriminační a pro zadavatele představují určitou racionální kvalitu, není úřad oprávněn zasáhnout,“ sdělil Mlsna.
Stavba prvního úseku metra D z Pankráce na Olbrachtovu začala loni v dubnu. Stavbu provádějí společnosti Hochtief, Subterra a Strabag. Linka povede z Pankráce do Písnice a fungovat má začít koncem roku 2029. Celkové náklady na linku D budou podle předchozích informací asi 52,09 miliardy korun.