ČR bude s Němci řešit projektovou přípravu k rychlodráze
Správa železnic bude při projektové přípravě vysorykorychlostní trati mezi Prahou a Drážďany spolupracovat s německými společnostmi DB Netz AG a DB Energie. Spolupráce, ke které obě strany uzavřely i smlouvu, se bude soustředit zejména na přeshraniční úsek z Drážďan do Ústí nad Labem. Dnes o tom informovala Správa železnic. Celý úsek trati, jehož klíčovou částí je přeshraniční tunel pod Krušnými horami, by měl stát kolem pěti miliard eur (asi 125 miliard korun). Stavba by mohla začít asi za deset let.
Už dříve se správci české a německé železniční infrastruktury dohodli také na společném zadávání veřejných zakázek, způsobu hrazení nákladů či organizační struktuře vedení projektu a také na způsobu komunikace a klíčových technických parametrech. Na to nyní navazuje také dohoda o společné projektové přípravě.
„Podpis smlouvy završil intenzivní práce posledního roku, kdy obě strany hledaly optimální formu spolupráce, která by byla vyvážená a současně splňovala specifika českého i německého práva,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Podle smlouvy budou v následujících letech zadávány a plněny veřejné zakázky pro předprojektovou přípravu pro společný plánovací prostor, který zahrnuje Krušnohorský tunel i přilehlé úseky. Společně bude vytvářen i postup přípravy úseku mezi Drážďany a Ústím nad Labem.
Na uzavřenou smlouvu v budoucnu podle Správy železnic naváže mezistátní smlouva řešící výstavbu a provozování přeshraničního úseku.
Vysokorychlostní trať z Prahy do Drážďan patří vzhledem k narůstající nákladní dopravě mezi Českem a Německem k prioritám obou zemí. Jízdní dobu na trase Praha – Drážďany by měla zkrátit na jednu hodinu a ministerstvo dopravy si od ní slibuje, že zároveň odvede část dopravy z dlouhodobě přetížené konvenční trati v údolí Labe
Zdroj: ČTK