Dům ze slámy v Dobřejovicích

Dům ze slámy

Partneři sekce:

Letos v říjnu byly v pražské Čistírně odpadních vod oceněny nejlepší ekologické projekty z České republiky. Ekologická soutěž každoročně oceňuje nejlepší projekty usilující o ochranu přírody a úsporu energií. Letošního ročníku se zúčastnilo celkem 220 firem, obcí, škol, staveb i jednotlivců.

V pěti soutěžních kategoriích – Kutil, Obec, Firma, Mládež a Stavba – proti sobě stály vždy dva nominované projekty. O vítězích jednotlivých kategorií rozhodovala široká veřejnost prostřednictvím online hlasování. Celkem poslali lidé projektům 21 tisíc hlasů.

Absolutním vítězem soutěže se letos stal pasivní dům ze slámy, který suverénně zvítězil také v kategorii Stavba, kde získal od veřejnosti téměř pět tisíc hlasů.

Stavba slaměného domu
Stavba slaměného domu |

Jan Chvátal, autor ekologické stavby v Dobřejovicích u Prahy, budoval svůj rodinný dům zcela sám tři roky. Dům je postavený ze slámy, hlíny a dřeva. Využívá dešťovou vodu, fotovoltaiku a vytápění dřevem. Tepelnou izolaci zajišťují slaměné balíky, které jsou zvenku pokryté vápennou omítkou.

Dešťovou vodu ze střechy využívá rodina pro splachování na toaletách, zalévání zahrady i pro jezírko. Ročně tak ušetří více než 40 % pitné vody. Energeticky pasivní dům s dominantním jasanovým schodištěm ve tvaru stromu dýchá přírodní atmosférou. Už během svého vzniku téměř nezatěžoval své okolí a stejně činí i nyní při svém provozu.

Ukládání balíků
Ukládání balíků |

V kategorii Kutil zvítězila v soutěži naklápěcí tříkolka s výkonným elektromotorem TiltingVehicle. Za kategorii Obec se na první místo dostaly středočeské Jesenice. Ty přišly s projektem inteligentního veřejného osvětlení.

Vítězem v kategorii Firma je systém přepravy a prodeje potravin bez obalů od společnosti MIWA (Minimum Waste). Ta se inspirovala konceptem bezobalového nakupování a přidala mu potřebný komfort. V kategorii Mládež zvítězilo Ekologické vzdělávání pro nejmenší.

Mateřská škola Mateřídouška ve Frýdku-Místku již několik let aktivně vychovává své děti k ekologickému cítění. Učitelé organizují aktivity jako třídění odpadu, sbírání víček od PET lahví pro další zpracování nebo sběr kaštanů pro lesní zvěř.

Zdroj: E.ON