Fatra vyrobila plastový profil na zakázku do trolejbusu ze 60. let
V 50. až 60. letech vyráběla společnost Fatra plastové pohledové profily do autobusů a trolejbusů. Dnes se jedná o historické modely, jejichž díly se již nevyrábí a není tak jednoduché je sehnat. Technické muzeum v Brně, které renovuje a má ve sbírce historická vozidla MHD se na společnost Fatra obrátilo, s poptávkou výroby historického profilu.
Jednalo se konkrétně o profil, který byl vyroben pro prototyp trolejbusu Tatra 401 z roku výroby 1958. Přečtěte si, jak si Fatra poradila se zadáním vyrobit tento přes 50 let starý díl – už dávno vyřazený z nabídkového katalogu.
Sbírka historických vozidel městské hromadné dopravy
Technické muzeum v Brně vlastní od roku 1971 sbírku historických vozidel městské hromadné dopravy. Postupně s dopravním podnikem města Brna pracuje na obnově vozového parku, celkem se nachází ve sbírce přes 100 vozidel. Sbírka se skládá, jak z vyřazených vozidel z dopravního podniku, tak z vozidel, která byla nalezena na zapomenutých místech po celé České republice.
Při renovaci Technické muzeum dbá na použití originálních náhradních dílů nebo jim alespoň co nejvěrněji podobných. Průměrně se vozidlo renovuje 3-4 roky a oprava jednoho autobusu stojí zhruba 1,5 -3 mil. Kč.
Vyrobit plastový profil z minulosti byla výzva
Když Technické muzeum oslovilo Fatru s poptávkou výroby přesného pohledového profilu pro restaurovaný prototyp trolejbusu Tatra 401, zaměstnanci Fatry udělali vše pro to, aby požadavkům vyhověli. Zástupci z Technického muzea věděli, že podobné profily v minulosti vyráběla společnost Fatra pro trolejbusy Škoda 9Tr, autobusy Karosa i tramvaje T3 a K2, proto ihned věděli, na koho se mohou obrátit.
Již v minulosti totiž ve Fatře objednávali různé druhy PVC profilů např. pro restaurování autobusů Karosa ŠL11 nebo přívěsu Jelcz PO1. Požadovaný profil však v současném katalogu profilů nebyl k dispozici. Následně Fatru požádali o výrobu plastového profilu na zakázku.
Společnost poptávku přijala jako zajímavou výzvu, protože jí k výrobě chyběla potřebná dokumentace a nástroje, které se dříve používaly. Zaměstnanci Fatry chtěli zákazníkovi vyhovět a vytvořit přesnou historickou maketu, aby mohla být dokončena renovace trolejbusu. A tak započala téměř detektivní práce po celé Fatře.
Výroba plastového profilu na zakázku
Ve skladu vyřazených nástrojů v Napajedlech byla nalezena hubice, která v minulosti k výrobě požadovaného plastového profilu sloužila. Nicméně vůbec nebylo jisté, zda nástroj bude vůbec funkční k výrobě požadovaného profilu. Po několika úpravách hubice v nástrojárně se ve Fatře podařilo vyrobit identický výrobek pro muzeum, který přesně odpovídal historickému profilu pro renovovaný trolejbus.
Pohled do minulosti dopravy
Pátrání i pečlivá práce zaměstnanců Fatry se vyplatila. Pomohli také při instalaci plastového profilu do trolejbusu. S historií dopravy a celým příběhem muzea provázel zaměstnance Fatry pan Tomáš Kocman, který se od roku 1982 věnuje v Technickém muzeu v Brně sekci Městské hromadné dopravy. Je mimo jiné autorem knihy historická vozidla MHD ve sbírce Technického muzea v Brně.
Kde můžete historická vozidla vidět?
Historická vozidla jsou uložena v depozitáři bývalých kasáren v Řečkovicích, vystavována jsou příležitostně. Vidět je můžete například během muzejní noci, kdy jezdí linka historických vozů přímo k muzeu. Dále můžete vozy vidět na akci Parní Olympia nebo v příštím roce na akci Dopravní nostalgie, která se váže k výročí 150 let dopravy v Brně.
ZDROJ: PR článek společnosti Fatra, a.s.