Konec panelákové šedi mateřinek
Potřebu mateřských škol dosud pokrývají většinou strohé panelákové „škatule“ na sídlištích měst, úbytek dětí v porevolučních letech českou společnost ani ke stavbě nových nenutil. Od listopadu 1989 dodnes bylo postaveno pouhých pět školek. Situace se zvolna mění, a to nejen v počtu narozených dětí. Rodiče preferují školky, kde děti mají kolem sebe dostatek zeleně, možnost pohybu, hravé a uvolněné prostředí. Architektura by jim v tom měla vycházet vstříc.
Soukromí u Botiče
V panelákových školkách za socialismu bylo nutné mít děti neustále pod kontrolou, režimu proto vyhovovalo spojení herny a ložnice. Známe to asi všichni ze svého dětství. Lehátka, rozložená těsně před spaním půl metru od sebe, nikdo nesměl ležet u zdi. Oddělení od jídelních prostor zajišťovaly neustále pootevřené zasunovací dveře. Intimita, jakou vyžaduje při spánku většina dospělých, dětem nebyla poskytnuta. Tento stav ve většině školek přetrvává dosud a uspořádání prostoru současných školek se prakticky nedá změnit.
Existují čestné výjimky. Například mateřská školka Semínko v ekologickém centru hlavního města Prahy, zvaném Toulcův dvůr. Školka vznikla rekonstrukcí stodoly v areálu bývalého statku ze 14. století. Rekonstrukce probíhala v rámci finančních limitů daných pražským magistrátem a s ohledem na historický charakter areálu, evidovaném na seznamu kulturních památek. Proto před vstupem návštěvník nepozná, že jde o zařízení primárně určené pro děti. V interiéru už je znát snaha o inovativní přístup. Z materiálů převažuje dřevo a textil. Stěny v herně jsou tónovány přírodními barvami.
Netradičně pojal architekt ložnici dětí, umístěnou v podkroví. Střešní okna pouští do prostoru méně světla, což samo o sobě vytváří intimnější atmosféru, i celkové řešení prostoru ji umocňuje. Velká okna v pracovně i jídelně dostatečně osvětlují herní prostor a umožňují výhled do sadů Toulcova dvora i do údolí chráněného území meandrů Botiče, které jsou největší devizou areálu oproti na zeleň chudým školkám v centru města. Nevelká oplocená zahrada přiléhající ke školce je velice dobře udržovaná, díky svažitému terénu členitá, dopolední program mohou v dobrém počasí děti trávit v letním altánu. Rodiče se zapojili do sázení stromů, děti se starají o vlastní záhonky se zeleninou.
Jíl, rákos, papír – návrat ke kořenům
Že si lze s prostorem dětského zařízení úžasně „pohrát“, dokazuje ateliér Reiter & Rentzsch v Drážďanech. Realizacím mateřských škol se věnuje už víc než dvanáct let. Olaf Reiter dokonce získal za jednu z prvních staveb tohoto typu, školku v Riese u Drážďan, cenu za architekturu spolkové země Sasko. Realizace v Riese v letech 1996 – 1997 byla ve své době výjimečná několika aspekty. Ateliér měl velice omezené finanční prostředky od obce, ale zároveň měl k dispozici sdružení angažovaných rodičů, kteří byli ochotni nějakým způsobem ke stavbě přispět. „Naším záměrem bylo, aby školka byla vnímána jako společenský prostor a ne místo, kam rodiče nesmějí. Chtěli jsme rodiče zapojit už do procesu vzniku školky, aby k ní získali vztah. Proto jsme je přizvali na začátku, uspořádali jsme takovou společnou tvůrčí dílnu dětí a rodičů,“ říká Olaf Reiter.
Dílna spočívala v takřka historickém způsobu zednické práce. Rodiče i děti měli za úkol vyplnit soustavu dřevěného trámoví nepálenými cihlami a jílem. Při dalším workshopu zase dostaly děti balík kachlového obložení do dětské umývárny a každý si mohl kachlík po svém ilustrovat. Teprve pak byly kachlíky vypáleny.
Kromě jílu a nepálených cihel použili architekti i další dříve tradiční, dnes už nemoderní, materiály – na izolaci stěn použili rákos a papír. Přitom má stavba prvky pasivního domu.
Přestože herna v přízemí školky je směrem ven prosklená, nedochází k téměř žádným ztrátám energie. Při větrání je vzduch přiváděný zvenku v zimě předehříván pomocí tepelného čerpadla. Topení v herně je zabudováno ve stěně, což za prvé šetří prostor a za druhé nevíří prach jako klasické radiátory. Mimoto použití jílu ve stěnách zajišťuje lepší mikroklima v intenzivně využívaných prostorách. Stavba je esteticky zajímavá, ať už podobou lodě včetně stěžně v průčelí a kulatých oken, či použitím optimistických barev.
Další realizace ateliéru Reiter a Rentzsch v Sasku pokračují v dosavadním ekologicky orientovaném přístupu. Přibyly solární panely na střeše nebo zabudované do fasády, zatravněné střechy, recyklace dešťové vody – záleželo vždy na přání a „kapse“ investora. Realizace jsou přitom většinou placeny z veřejných zdrojů, je tedy zřejmé, že peníze se nalézt dají, pokud existuje vůle.
Změny přicházejí z Moravy
Loni v září otevřená mateřská škola na Brněnské ulici v Kuřimi dokazuje, že na radnici středně velkého města se konečně našla vůle ke změně. Radnice oslovila deset ateliérů a na posouzení návrhů byla sestavena odborná porota, složená z uznávaných architektů. Ta se velice záhy shodla na návrhu brněnského architekta Martina Habiny. Jeho ateliér měl za sebou už jednu realizaci mateřské školy, a to ve Sloupu na Moravě, což mělo bezpochyby vliv na finální výběr poroty. Realizace mateřské školy v Kuřimi dokazuje, že školka může splňovat estetické nároky na soudobou architekturu, dobře souznít s okolím a zároveň měnit přístup k dětem. Kvalitu stavby za cca třicet milionů korun potvrdilo i umístění v soutěži o stavbu roku Jihomoravského kraje.
Architekt sám považuje za nejdůležitější řešení systém odvětrávání. „Přizvednutím střechy jsme dosáhli příčného větrání všech prostor, které je mnohem efektivnější, a zároveň nám umožnilo bazilikální osvětlení všech prostor,“ vysvětluje Martin Habina. Vyzdvihuje také horizontální řešení jednopodlažní stavby, kdy na páteřní vstupní halu tvořící hlavní linii jsou „jako korálky navěšeny“ jednotlivá oddělení a výdejny stravy.
Ateliér architekta Habiny přišel i s dalšími, v našich končinách dosud nevídanými prvky. Inspirováni studiem mateřinek ve Spojených Státech doplnili hernu o „mokrý koutek“: místo určené k hrátkám s vodou. Děti zde kromě práce s různými výtvarnými technikami mohou vodu barvit, přelévat, v nádobách plavit lodičky či naopak zkoušet, které věci neplavou apod. Martin Habina říká, že učitelky se na tuto novinku zpočátku dívaly s nedůvěrou. Po měsících užívání si však zvykly a potvrzují, že děti jsou z vodního koutku nadšené.
Ložnice je konečně oddělena stěnou od herny a pracovny, poskytuje dětem klid a není nutno každý den lůžka znovu rozkládat. Pro kontrolu učitelkám slouží jen malé nahlížecí okénko. Výrazným prvkem je i tzv. pobytové okno v herně, oddělené od ostatních výrazně rozšířeným parapetem, které vystupuje z hlavní fasády. Děti si mohou sednout na parapet a nalepit se až ke sklu, aniž by je čekalo pokárání učitelky. Pobytová okna navíc rytmicky člení a oživují hlavní fasádu.
Propojení se zahradou zajistil architekt Martin Habina terasou u každého ze tří oddělení, na níž děti mohou trávit čas během dopoledního programu a přitom se nemusí převlékat a přezouvat. Přibyly zahradní sklady hraček a pohotovostní WC, velice praktická věc pro děti, které v zápalu hry zapomínají na všechno. Ani chodník, lemující celou stavbu, není z tvrdého asfaltu jako v dobách minulých. Bezpečný dopad dětem zaručuje měkký povrch z pryžového granulátu.
Na plášti nepotkáme žádné šedé panely, pouze dřevo a sklo. Každé oddělení má svou identifikační barvu v sestavě modrá – oranžová – červená. Stejné barvy jsou vyjádřeny i na vnějším plášti. I nejmenší děti tak jednoduše poznají svou třídu a emocionálně ji přijmou za svou.
Iva Nachtmannová
Foto: MŠ Kuřim – Ester Havlová; Toulcův dvůr; Reiter & Rentzsch Architekten