Paměť a atmosféra místa. Výstava poodhalí přístup švýcarských hvězd
Architektonický ateliér Miller & Maranta se sídlem v Basileji patří mezi přední ateliéry současné generace švýcarských architektů. Výstava v českobudějovické galerii nabídne od 11. února do 20. března nahlédnutí do díla a pracovních postupů tohoto ateliéru. Projekt speciálně připravený pro tuto příležitost tvoří velkoformátové fotografie.
Zakladateli ateliéru jsou architekti Quintus Miller (*1961, Aarau) a Paola Maranta (*1959, Chur). Během studia architektury na Spolkové vysoké škole technické v Curychu v ateliéru Fabia Reinharta a Miroslava Šika se oba setkali s analogovou architekturou formovanou Aldem Rossim a po různých společných projektech se rozhodli v roce 1994 založit vlastní atelier.
Díla, která postupně realizovali, jako například Voltova škola v Basileji, tržnice Färberplatz v Aarau, obytný dům Schwarzpark v Basileji, renovace a rozšíření vily Garbald v Castasegně nebo Starý hospic na Gotthardpasshöhe, byla několikrát publikována i vyznamenána a rovněž jim přinesla úspěch na mezinárodní scéně. Od roku 2013 přizvali jako partnera do svého atelieru Jeana-Luca von Aarburga.
Urbanistické a architektonické formulace projektů Miller & Maranta reagují rozdílně na aspekty specifické místní situace, ale vždy současným jazykem. Typickými rysy jejich tvorby je značná pozornost věnovaná samotné paměti a atmosféře místa, důraz kladou na citlivý výběr materiálů a v neposlední řadě se také zabývají kvalitou zvukových a světelných podmínek. Prostřednictvím svých sebevědomých a nezávislých budov interpretují specifičnost místa novými prostředky – a to tak, že místo překryjí svou interpretací úkolu.
Připraveno speciálně pro galerii
Výstava, kterou ateliér Miller & Maranta navrhl pro českobudějovickou galerii, nabízí nahlédnutí do díla a pracovních postupů tohoto architektonického ateliéru. Projekt speciálně připravený pro tuto příležitost tvoří díla umístěna v prostorovém kontextu prostřednictvím velkoformátových fotografií, kdy samotné obrazy sahající až téměř ke stropu jednotlivých místností, umožňují návštěvníkům pohybovat se mezi zobrazenými budovami.
Díky své mimořádné velikosti se tak obrazy stávají fyzicky hmatatelnými, a dovolují neobvyklý přístup k architektonickým dílům. Soustředěná prezentace současných projektů formou nadrozměrných fotografií umožní hlubší a víceznačnou prohlídku, což odpovídá asociativnímu přístupu architektů v jejich návrzích.