SFDI chce financovat také údržbu mostů přes dálnice

SFDI chce financovat také údržbu mostů přes dálnice

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) připravuje změnu zákona o SFDI, která mu umožní rozšířit možnosti financování dopravních projektů o nové oblasti, na které až dosud fond peníze poskytovat nemohl. Na dnešním Žofínském fóru to prohlásil ředitel SFDI Tomáš Čoček. Jako možné příklady uvedl financování mechanizace pro opravy a údržby silnic či mosty nad dálnicemi a rychlostními komunikacemi.

„Důležitou legislativou, kterou už přes rok připravujeme, je změna zákona o SFDI, jíž chceme velmi brzo předložit do mezirezortního připomínkového řízení. Chceme ho rozšířit tak, abychom mohli financovat stavby, které česká doprava potřebuje,“ prohlásil Čoček.
    
Podle něj se změna týká umožnění investic například do speciálních drah, jako jsou metro, tramvaje, trolejbusy, oprav a údržby vodních cest, bezpečnostních prvků či mechanizace pro opravy a údržby silnic. „To je nyní trochu paradoxní. My můžeme postavit středisko údržby, ale už ho nemůžeme vybavit technikou,“ upozornil na jeden paradox současné právní úpravy ředitel SFDI.
    
Připravovaná změna legislativy by měla umožnit fondu investovat do oprav a údržby mostů přes dálnice a rychlostní silnice. „To je problém hlavně menších obcí, které mají ve svém vlastnictví mosty přes dálnice, které však ze svých rozpočtů nemohou financovat a SFDI jim na to peníze poskytnout nemůže. To by se mělo změnit,“ doplnil Čoček, podle nějž právě tohle může za to, že spousta mostů v ČR je ve velmi špatném stavu.
    
Ministr dopravy Antonín Prachař už v září prohlásil, že na opravu havarijního stavu silnic druhých a třetích tříd pošle krajům ministerstvo dvě až tři miliardy korun. Dohodla se na tom vláda se zástupci krajů, metodika pro rozdělování těchto peněz má být hotova do 15. listopadu. Vyčlenit peníze na opravy silnic druhých a třetích tříd nařídil ministerstvu dopravy sněmovní hospodářský výbor. O tyto silnice se v současnosti starají kraje, které si stěžují, že na jejich údržbu nedostávají z rozpočtu dostatek peněz.
    
SFDI má letos na rozvoj dopravní infrastruktury vyčleněno 71 miliard Kč, v příštím roce by se měl jeho rozpočet zvýšit až na 94,4 miliardy korun.

Zdroj: ČTK

Ilustrační foto: Dano Veselský