ÚOHS zrušil výběr dodavatele metra D, projekt se může zpozdit
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil výběr dodavatele druhé části pražského metra D. Zakázku v hodnotě přibližně 30 miliard korun původně získalo sdružení firem vedené společností Subterra, avšak ÚOHS dospěl k závěru, že Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) při hodnocení nabídek nedodržel zásadu transparentnosti. Nyní bude nutné vítěze tendru vybrat znovu.
Rozhodnutí úřadu zatím není pravomocné a lze proti němu podat rozklad k předsedovi ÚOHS Petru Mlsnovi. Podnět k prošetření podala stavební skupina Strabag, přičemž úřad vyhověl pouze části jejího návrhu – tendr jako celek neruší, ale ruší pouze rozhodnutí o výběru dodavatele.
DPP se nyní s rozhodnutím seznamuje, nicméně jeho mluvčí Daniel Šabík uvedl, že podnik postupoval při posuzování nabídek stejným způsobem jako u první části linky D. „V tomto případě ÚOHS i soudy všech instancí potvrdily, že postup byl zcela správný a v souladu se zákonem,“ uvedl Šabík.
Politická kritika a obavy z dalšího zpoždění
ÚOHS v odůvodnění rozhodnutí uvedl, že DPP nepostupoval rovně vůči všem uchazečům. Konkrétně měl umožnit vybranému dodavateli opakovaně doplňovat doklady o zkušenostech odborného personálu, zatímco u jiného uchazeče takovou možnost neposkytl.
Kauza vyvolala politické spory. Opozice kritizuje náměstka primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) za špatné řízení projektu. Bývalý radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) uvedl, že na možné problémy upozorňoval už před dvěma lety. Podle něj chybné vyhodnocení nabídek způsobilo zdržení tendru o rok a půl, což kvůli inflaci může znamenat zdražení projektu až o miliardu korun.
Kritikou nešetřil ani šéf pražského ANO Ondřej Prokop, který hovoří o „totálním selhání“ Hřiba i celkovém rozkladu DPP. Podle něj za chyby vedení města zaplatí cestující, kteří musí nadále spoléhat na přeplněné autobusy.
Výstavba metra D pokračuje, ale termín dokončení se posouvá
Stavba metra D začala v roce 2022 a momentálně se pracuje na kilometrovém úseku mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Z této stanice má pak linka pokračovat na Nové Dvory a dále do Depa Písnice.
Původní předpoklad dokončení linky byl stanoven na rok 2029, avšak kvůli právním sporům a průtahům ve výběru dodavatele se nyní očekává, že metro D začne fungovat nejdříve v roce 2031.