Vedení Prahy souhlasilo se zahájením stavby prvního úseku metra D
Vedení hlavního města odsouhlasilo se zahájením stavby prvního úseku trasy metra D z Pankráce na Nové Dvory. Náklady by měly být při započtení inflace zhruba 52,09 miliardy korun. Stavba první části by mohla začít podle dokumentu letos v říjnu.
Dopravní podnik (DPP) dokončil loni v létě část geologického průzkumu na Pankráci, celý průzkum bude hotov letos v září. Metro D v první fázi spojí Pankrác a Písnici. Dokument ještě projednají pražští zastupitelé.
Nejmenší provozuschopný úsek nové trasy je výše zmíněný úsek, na kterém jsou naplánovány stanice Pankrác, která bude přestupní stanici na linku C, dále Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč a Nové Dvory. Na obou koncích tohoto úseku budou obratové koleje. „V kratším úseku obratové koleje nejsou a nelze jej včetně dalších návazností efektivně provozovat,“ píše se v dokumentu.
Celkovou částku na stavbu bude město čerpat postupně. Pro letošní rok by měla stavba vyjít na 0,17 miliardy, a naopak nejvíce peněz bude muset vydat v roce 2027, kdy to bude 9,65 miliardy. Poslední platby jsou naplánovány na rok 2029, a to 0,56 miliardy. „Výhled na další roky bude v souladu s postupem realizace a přípravy upřesňován,“ píše se v dokumentu.
DPP dokončil loni v létě geologický průzkum na dvou ze čtyř míst. V místech dokončeného průzkumu následně prováděl ještě další průzkumné vrty, které budou součástí budoucích prostor metra. Na zbylých dvou potrvá průzkum do září letošního roku. Většina tunelů z geologického průzkumu bude součástí budoucího metra D.
V první fázi vznikne metro mezi Pankráci a Novými Dvory a pokračovat pak bude do Depa Písnice. V budoucnu má být postaven úsek z Pankráce na náměstí Míru. Kam povede případně metro z náměstí Míru, zatím nebylo rozhodnuto. Jednou z variant bylo náměstí Republiky, podle druhé by měla trasa zamířit na Žižkov a dále do Vysočan. Celková předpokládaná cena je podle letošní aktualizace 97,79 miliardy korun a investorem je DPP.