Vstup do domu je jeho důležitou vizitkou. Ucelený systém oceňují i architekti
Branka, schránka, rozvaděč. Jak spojit zdánlivě neslučitelné funkce? S jednatelem společnosti JAP FUTURE Petrem Paksi, krajinářským architektem Jakubem Fingerem z ateliéru Partero a architektem Ondřejem Chybíkem ze studia CHYBIK + KRISTOF jsme si povídali o úspěšné novince na trhu.
Pane Paksi, vchodový systém LIBERTY získal ihned po uvedení na trh ocenění Grand Prix za nejlepší výrobek na veletrhu FOR ARCH 2022. V čem je unikátní?
PP: Jednoznačně v komplexnosti. Je to ucelený systém, který řeší důležité funkce spjaté s užíváním domu: poštovní schránku, zvonek, vchodovou skrytou kameru, branku, kryt na popelnice, na elektrický nebo plynový rozvaděč, číslo popisné. Obrovskou pozornost zaslouží box na ukládání balíků bez přítomnosti majitele nemovitosti. Takto ucelený systém nikdo jiný v Evropě nenabízí, takže je to evropské unikum.
Byl jste překvapen, když vás oslovil ke spolupráci krajinářský architekt Jakub Finger z ateliéru Partero?
PP: Pravdou je, že jsme byli domluveni na schůzce, ale za mě z úplně jiného důvodu. Když jsem zjistil, že Jakub je zahradní architekt, chtěl jsem jednání zrušit, protože jsem si dopředu myslel, že půjde o „ptačí budky“ nebo něco podobného. Jakub mě ale přesvědčil, ať přijedu a hned od začátku mě nadchl, protože jsem si byl jist, že může vzniknout projekt unikátní v rámci celé Evropy. Takto ucelený vchodový systém žádná firma v portfoliu nemá.
Pane Fingere, proč jste přišel s návrhem, který spojuje dříve neslučitelné funkce?
JF: Předprostor domu je, jednoduše řečeno, podání si ruky s domem. Kultivovanost je dobrým začátkem. Právě v předprostoru je kromě dlažby a vegetace množství nutných, relativně velkých prvků, které tam mají své důležité místo. Tyto prvky jsou zásadním skladebným prvkem a často, vědomě nebo nevědomě, opomíjeným.
LIBERTY nabízí ucelenou řadu s flexibilní modularitou a precizním detailem. Prototypování a sériová výroba umožnily dosáhnout jedinečné preciznosti, kterou je velmi složité a za rozumných nákladů při kusové výrobě nemožné dosáhnout.
Pane Paksi, vaší filozofií je dodávat zákazníkům funkční stavební prvky špičkové kvality s nápaditým designem. Můžete blíže popsat materiálové řešení vchodového systému LIBERTY?
PP: Po testování různých materiálů jsme zvolili třímilimetrový hliníkový plech, který je pro venkovní použití optimální. Navíc zařazení povrchové úpravy pasivace titanem před komaxitem dělá z výrobku opravdového vytrvalce, z kterého se zákazník může těšit dlouhá léta.
Pane Chybíku, co říkáte na oceněnou novinku společnosti JAP FUTURE?
OCH: Společnost JAP FUTURE znám dlouho, již od spolupráce na námi navrženém českém pavilonu pro Světovou výstavu Expo 2015 v Miláně, který byl mezinární porotou oceněn medailí za architekturu. Od té doby jsem s JAP v kontaktu a s Petrem Paksi si tu a tam vyměňujeme nápady a náměty, na co se zaměřit či jaké projekty v JAP připravují. Jsem rád, že se české firmy věnují nejenom řemeslu, ale také designu. Na trh nově uvedený vchodový systém je jeden z prvků, který si, troufám říct, do teď chyběl. Architekti museli pokaždé „objevovat kolo“ a složitě vše koordinovat na stavbě.
Čím vás systém LIBERTY zaujal?
OCH: Nejvíce oceňuji čistotu řešení a kultivovanost celé sestavy, která kvalitně doplňuje architekturu, ale nesnaží se s ní soupeřit svým designovým řešením. Z mého pohledu je to krásná ukázka toho, jak forma sleduje funkci a výsledný výrobek splňuje to, co všichni očekáváme, a to vše v rozumné ekonomice a standardizovaném řešení. Skvělá je flexibilita barevného řešení, kdy lze i volbou odstínu celou sestavu akcentovat nebo potlačit dle potřebného vizuálního účinku.
Pane Paksi, do jaké míry je systém LIBERTY variabilní? Počítáte s odlišnými požadavky architektů dle typu projektu?
PP: Variabilitu vnímám hlavně modularitou a rozměrovou pestrostí. Ovšem jako v mnoha oborech, tak i v tom našem, je nejdražší vývoj výrobku. Vchodový systém Liberty jsme vyvíjeli téměř rok a v této fázi není na pořadu dne atypická výroba. Budeme pozorně sledovat požadavky zákazníků, a pokud vykrystalizuje smysluplná poptávka po dalších prvcích, například úložišti pro nářadí, grily nebo koloběžky, tak budeme adekvátně reagovat.
PaedDr. Petr Paksi, DBA
jednatel a většinový vlastník společnosti JAP FUTURE
Vede firmu, ostatní i sebe s jasnou vizí a snaží se být sám sobě lídrem na základě svých hodnot. Preferuje delegování pravomocí a úzkou spolupráci v rámci kolektivu. Vyhledává znalosti a zkušenosti úspěšných firem a naopak zkušenosti své a svojí firmy předává dál.
JAP FUTURE v posledních letech klade u své produkce důraz na minimalistický interiérový design, ve kterém je na špici, což dokládají jak různá ocenění, tak spolupráce s předními architekty. V širokém výrobním portfoliu vynikají dva unikátní systémy: dveřní a vchodový, které odpovídají moderním světovým trendům.
Je ženatý 31 let, šťastný dědeček plný optimismu, ctí zdravou výživu a nezanedbává pohyb, cvičí minimálně pětkrát týdně.
Ing. Jakub Finger
vedoucí architekt, majitel ateliéru Partero
Atelier Partero se od roku 2006 snaží posouvat kvalitu zahrad i zelených prostorů. To že se to daří, dokládá i řada odborných ocenění i povědomí mezi odbornou veřejností. Pro celý tým je dosavadní úsilí i výsledky závazkem a odrazem pro další tvorbu, která propojuje exteriér s architekturou za stálého důrazu na dlouhodobou udržitelnost a ekonomickou smysluplnost.
Zahrada i park pro Partero jsou prolnutím objektu s exteriérem, snaží se být průvodci architektů a klientů, kde cílem je jednotný, logický ale zároveň poetický celek.
Jakub Finger žije ateliérem, relaxaci nalézá u adrenalinových aktivit, motosportu nebo v sauně. Má rád opuštěné rybářské domy u moře a modrou hodinu.
Ing. arch. Ondřej Chybík
architekt, zakladatel ateliéru CHYBIK + KRISTOF
Po studiích architektury v Brně a Štýrském Hradci v Rakousku absolvoval postgraduální studium urbanismu na prestižní ETH Curych ve Švýcarsku. Působil ve vídeňském ateliéru PPAG. Je držitelem Ceny rektora VUT v Brně a získal cenu Bohuslava Fuchse za nejlepší projekt Fakulty architektury VUT v Brně. V roce 2010 založil společně s Michalem Krištofem architektonické studio CHYBIK+KRISTOF. Ateliér má tři pobočky v Česku a na Slovensku – v Praze, Brně a Bratislavě.
Za dobu své existence získal řadu ocenění. Na konci roku 2013 zvítězil jejich návrh v soutěži na český pavilon pro Světovou výstavu Expo 2015 v Miláně. Ten byl vytvořen systémem modulární kontejnerové výstavby. Budova Galerie nábytku MY DVA získala cenu Grand Prix architektů a jednu z cen České ceny za architekturu. V roce 2020 se studio stalo finalisty České ceny za architekturu s projekty Vinařství Lahofer a Enotékou Znojmo. Se stejnými projekty bylo nominováno na Cenu Mies van der Rohe 2022.
Článek byl publikován v časopisu ASB 5/2022.