mestsky okruh (1)

Zásadní problém pro dostavbu pražského okruhu: Stát na něho zapomněl

Praha plánuje dokončení vnitřního okruhu, jehož náklady se v důsledku inflace za poslední dva roky zvýšily o přibližně 20 miliard korun a aktuálně dosahují 113 miliard korun bez DPH. Pražští radní schválili návrh na zadání zakázky projektantům, kteří mají připravit společnou dokumentaci pro územní a stavební řízení.

Zásadní je rychlé dokončení povolení, protože posudek EIA, který je nutný pro schválení stavby, definitivně vyprší v říjnu 2027. Pokud by město do té doby nezískalo alespoň nepravomocné stavební povolení, hrozí odklad celé stavby o deset let.

Výstavbu komplikuje absence výjimky z nového zákona

Klíčovým problémem je, že dostavba okruhu byla vyřazena ze zákona o liniových stavbách, což znemožňuje prodloužení platnosti posudku EIA. Pokud by město muselo žádat o nový posudek, není podle dokumentu jisté, zda by ho získalo.

Pražský magistrát proto zvolil nejrychlejší a nejefektivnější variantu – spojení územního a stavebního řízení. „Rozhodli jsme se pro variantu, která je časově i finančně nejvýhodnější,“ uvedl náměstek primátora Petr Hlaváček. Hodnota zakázky na zpracování dokumentace činí 223,9 milionu korun.

Tunely budou tvořit většinu trasy

Chybějící část okruhu na severovýchodě metropole bude dlouhá 11 kilometrů a rozdělí se na tři úseky. První povede od Pelc-Tyrolky do Libně, kde naváže na křižovatku U Kříže, odkud povede další úsek směrem na Strašnice. Třetí částí je Libeňská spojka, která propojí Balabenku s dálnicí D8 a odlehčí dopravě v Zenklově ulici. Upravený projekt počítá s tím, že většina trasy – celkem 8,5 kilometru – povede v tunelech, což by mělo minimalizovat dopad na životní prostředí.

Žádost o územní rozhodnutí město podalo již v září 2022, ale řízení zatím neskončilo, protože stále probíhá změna územního plánu. Podle Hlaváčka má být změna schválena do léta tohoto roku, což umožní vydání povolení.

Koordinace s přestavbou železničního uzlu

S dostavbou okruhu souvisí i plánovaná přestavba železničního uzlu, kterou připravuje Správa železnic. Očekává se, že stavební práce na železnici začnou příští nebo přespříští rok, což si vyžádá důkladnou koordinaci obou projektů. Město proto využije možnost jednacího řízení bez uveřejnění, kterou zákon povoluje v naléhavých případech.

Opoziční zastupitelé však postup magistrátu kritizují. Podle Adama Scheinherra z Prahy Sobě jde o „pokus zakrýt nedostatečnou přípravu ze strany současné koalice“. Upozornil na to, že politici ODS a Pirátů spoléhali na možnost prodloužení posudku EIA, což však nový zákon neumožňuje.

Okruh ulehčí dopravě v celé Praze

Vnitřní okruh Prahy je klíčovou dopravní stavbou, jejíž dokončení by zásadně odlehčilo přetíženým ulicím v centru. Již dokončené úseky zahrnují tunel Blanka a propojení směrem na Prahu 6, Strahovský tunel či Jižní spojku. V oblasti východního okraje města nyní okruh končí na Štěrboholské radiále. Po dostavbě bude okruh sloužit přibližně půl milionu obyvatel, kteří žijí uvnitř této dopravní tepny.