Zrychlení důležitých dopravních staveb. Sněmovna rozhodla o zásadním datu
Nejvýznamnější stavby dálniční, železniční a vodní dopravní infrastruktury by měly ze zákona získat povolení ve lhůtě čtyř let. Počítá s tím novela liniového zákona, kterou podpořila Sněmovna. Čtyřletou lhůtu obsahuje evropská směrnice, kterou novela zavádí do českého práva. Změna by měla zajistit rychlejší povolování staveb. V účinnost má vstoupit letos 10. srpna.
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) uvedl, že novela uplatňuje pravidla liniového zákona i na dopravní stavby zařazené do transevropské sítě TEN-T. Veškeré povolování takovýchto staveb se bude odehrávat právě podle liniového zákona. Zákon bude nově stanovovat, co se bude rozumět vybranou transevropskou dopravní infrastrukturou. Budou pod ni spadat i konkrétní terminály železniční a silniční dopravy stanovené podle evropské směrnice.
Novela stanoví, že úřady musí vydat stavební povolení do čtyř let od chvíle, kdy investor předloží všechny podklady, včetně posudku o dopadu stavby na životní prostředí (EIA). Nebude se do ní započítávat případné prodlení způsobené stavebníkem. Příslušným úřadem má být nově zřizovaný Dopravní a energetický stavební úřad, se kterým počítá nedávná novela stavebního zákona.
Úprava se bude vztahovat na významné dopravní stavby, u nichž budou investiční náklady nejméně 7,5 miliardy korun. Podle dřívějšího vyjádření Kupky bude možné novelu využít pro některé nejdůležitější dálniční stavby, jako jsou D11, D35, D6 a D52. Uplatnit by ji mělo být možné i na severní část pražského okruhu.