Černá kaple: Letošní Serpentine Pavilion je meditačním místem pro setkávání
Pece na vypalování lahví ve Stoke-on-Trent, pece na vypalování včelích úlů na západě Spojených států a tradiční africké stavby, jako jsou musgumské hliněné chýše v Kamerunu nebo hrobky Kasubi v ugandské Kampale. Tím vším se inspiroval chicagský urbanista a umělec Theaster Gates při tvorbě Black Chapel, Černé kaple, která je letošním Serpentine Pavilion.
Výchozí premisa pavilonů je jednoduchá: architekt, který dosud ve Velké Británii nestavěl, dostane příležitost předvést svůj talent. Je vyzván, aby postavili dočasný pavilon v areálu Serpentine Gallery v londýnském Hyde Parku.
Každý pozvaný architekt má po obdržení zakázky šest měsíců na výstavbu pavilonu, poté je expozice po zbytek léta otevřena k prohlídce veřejnosti. V minulosti se této pocty dostalo mnoha slavným osobnostem – Zaha Hadid, Bjarke Ingels nebo Diébédo Francis Kéré.
Letos padla volba na Theastera Gatese, který proslul revitalizací zanedbaných čtvrtí spojením urbanistických a uměleckých postupů. Gates se rozhodl, že pavilon bude odrazem posvátných forem maďarských kruhových kostelů, voodoo kruhů a brazilského tance roda de capoeira.
Pocta otci pokrývači
Black Chapel se tak stává místem pro rozjímání a setkávání v areálu galerie Serpentine v Kensingtonských zahradách. Projekt odráží umělcovu neustálou práci s „nádobou“ v jeho ateliérové praxi a s vytvářením prostoru prostřednictvím jeho slavných projektů regenerace měst.
Gates byl přitahován meditativním prostředím Rothkovy kaple, v níž je uloženo čtrnáct obrazů amerického umělce Marka Rothka v texaském Houstonu. Jako poctu proto Gates vytvořil sérii nových dehtových obrazů s názvem Seven Songs for Black Chapel.
Gates v nich vzdává hold řemeslu svého otce pokrývače a používá pokrývačské strategie včetně metody torch down, která vyžaduje zahřátí materiálu otevřeným plamenem a jeho připevnění k povrchu.
V rámci letního programu se pavilon stává platformou pro živá vystoupení a veřejná setkání. Přímo u vchodu je umístěn funkční bronzový zvon – zachráněný z památného katolického kostela svatého Vavřince, který kdysi stával v chicagské čtvrti South Side.
Historický zvon, který poukazuje na vymazání míst setkávání a duchovního společenství v městských komunitách, bude po celé léto sloužit ke svolávání, signalizaci a ohlašování představení a akcí v pavilonu.
Black Chapel je navržena tak, aby minimalizovala svou uhlíkovou stopu a dopad na životní prostředí. Převážně dřevěná konstrukce je postavena z materiálů pocházejících z udržitelných zdrojů. Zohledněna byla také možnost opětovného použití instalace, neboť konstrukce je plně demontovatelná. Pavilon tak začíná svůj život v Kensingtonských zahradách, v budoucnu může být ale přemístěn natrvalo jinam.