Památník Tomáše Bati
Původní architektův záměr pro památník, který vznikl v první čtvrtině 20. století, byl objekt působící jako velký studený skleník. Celkový koncept a provedení měly vzdát poctu životu a idejím Tomáše Bati a působit jako obří výkladní skříň.
Necitlivé úpravy v 50. letech 20. století znehodnotily původní, čistý ráz budovy. Lví podíl na změně vzhledu a rázu budovy měly zejména nevzhledné přístavby, vnitřní příčky či interiér koncertního sálu. Výstup všech diskuzí o budoucnosti a novém vzhledu památníku proto byl jednoznačný – jakýkoli zásah či proměny objektu, které by přímo nevedly k návratu památníku do původní podoby, by budovu jen více poškodily.
Hlavními třemi body celkového záměru se tak staly myšlenky:
- Památník by se měl vrátit do původního stavebního stavu a k původní ideové funkci, a to včetně vystaveného letadla.
- Je třeba podpořit původní architektonický záměr charakterizující osobnost Tomáše Bati a jeho vlastnosti.
- Stavba je sama o sobě uměleckým objektem, vitrínou, esencí baťovské filosofie.
Záměrem architekta P. Všetečky, který pracoval na studii proměny budovy, se tak stalo navrácení krystalické podoby – tedy jednoduchosti, velkorysosti, optimismu, pravdivosti a ryzosti památníku tak, aby ctil původní záměr, a tedy i povahu Tomáše Bati.
Původní vzhled a koncept
Jako základ kompozice objektu posloužil křížový tvar letounu Junkers F 13, ve kterém Tomáš Baťa zahynul. Architektonické i urbanistické provedení této koncepce je současně jednoduché i mimořádné – kříž letadla rozehrává bohatou prostorovou hru křížení kompozičních os a průhledů a svým umístěním a orientací nad klesajícím volným prostranstvím parkového náměstí evokuje let krátce po startu.
Provedení standardizovaného skeletu jako otevřeného trojlodí s rozptýleným světlem přiblížilo oproštěný konstruktivismus nadčasovým dílům klasické architektury a především sakrálním stavbám. K tomu přispělo i důsledné vertikální pojetí stavby. Aby v exteriérových pohledech nebyly patrné vodorovné železobetonové stropní konstrukce (běžné u všech baťovských budov), vysunul Gahura sloupy před fasádu.
Podobně postupoval u ocelových rámů zasklení, kde nahradil jejich vodorovné části pouze tenkými olověnými pásky, oddělujícími jednotlivá skla. Jednoduchá skleněná fasáda počítala s celoplošným orosením při „zadýchání“ prostoru lidmi a byla vybavena odtokovými žlábky. Památník byl postaven bez jakéhokoliv technického i hygienického zázemí.
Návrh obnovy
Ideou celé obnovy, která se připravovala téměř 16 let, je, že stávající konstrukce budou obnoveny natolik, aby bylo možné objekt navrátit k původnímu vzhledu. V rámci stavebních prací tak dojde k odstranění přístaveb a vestaveb, které v budově vznikly v době, kdy sloužila jako galerie výtvarného umění a objekt Filharmonie Bohuslava Martinů – vše s příslušným zázemím.
Zmizí tak nejen všechny kanceláře, schodiště a provozní prostory, které s provozem souvisely, ale i zařízení samotného koncertního sálu, jako jsou sedačky, světla, nebo dokonce i dřevěné obložení. Dominantními materiály renovovaného památníku budou beton, sklo a železo. Projekt obnovy vychází z původního konstrukčního řešení objektu, daného standardizovaným železobetonovým skeletem o modulu 6,15 x 6,15 m s kruhovými sloupy.
Stavební řešení bude spočívat v několika statických opatřeních, dále ve vložení replik původních schodišť, v obnově ocelo-skleněného pláště, obnově a restaurování původních omítek, podlah a dalších prvků, v obnově elektrických rozvodů do restaurovaných a replikovaných podlahových zásuvek, opravě střechy do původní podoby a doplnění svodů o topné kabely proti zamrzání. V interiéru bude provedena stavební příprava pro umístění letounu. Jen samotné správné osazení skel ocelo-skleněného pláště přitom zabere minimálně tři měsíce.
Úpravy se přitom budou soustředit nejen na vzhled samotný, ale i na zachování původních povrchů. To například znamená, že budova, kterou nyní známe jako šedivou, se navrátí k některé z předchozích barev – barevnost bude obnovena na základě provedených průzkumů. Jen na sloupech přitom byla například nalezena barva červená, okrová, ale i tmavě modrá. Lze ovšem říci, že úplně původní barvy památníku nejspíše ctily barvy trikolory – bílou, modrou a červenou.
Žádné technologie
Návrat k původnímu vzhledu a účelu ovšem neznamená pouze snahu o maximální pohledovou shodu, znamená i vyloučení některých moderních řešení. Objekt tak nebude vytápěný a nebude disponovat výtahem (bezbariérové tak bude pouze přízemí), jelikož jakákoli nová či inovovaná technologie vyžaduje speciální zázemí a navíc pohledově narušuje ráz a charakter budovy.
Zároveň s obnovou dojde i k odstranění všech zbytných technologických zařízení – zázemí, tedy například šatny, sociální zařízení a pokladna, budou umístěny do sousední budovy gymnázia. Téměř jedinou povolenou technikou bude nasvícení.
Restaurování
Vzhledem k charakteru obnovy tak lze říci, že se ani tak nejedná o stavební zásahy, jako spíše o restaurování architektury. V režimu restaurování architektury byly v minulých letech v ČR realizovány např. obnova Műllerovy vily v Praze a vily Tugendhat v Brně.
Znamená to, že při obnově bude v přiměřené míře postupováno obdobně jako u restaurování umělecko-řemeslných děl historických, byť byla technika zhotovení objektu v době jeho vzniku již částečně produktem tovární nebo běžné stavební výroby. Obnovený památník bude dominantou Zlína nejen ve dne, ale i v noci – a proto bude příslušně nasvícen. Otevření budovy je plánováno na říjen 2018, dle kontrolních dnů jdou prozatím všechny stavební práce dle plánu.
Autor památníku: František Lýdie Gahura
Začátek stavby: 21. března 1933
Slavnostní otevření: 12. července 1933
Přebudování památníku: 1954-55
Zapsán jako KP: 3. května 1958
Začátek obnovy: prosinec 2016
Předpokládané náklady: více než 50 milionů Kč
Předpokládané dokončení: říjen 2018
Památník Tomáše Bati je architektonickou ikonou, která svým významem výrazně překračuje hranice České republiky. Byl vytvořen ve zcela ojedinělých historických souvislostech prudkého rozvoje moderního Zlína jako výrobně-sociálně-kulturně-civilizačního fenoménu. Památník vznikl jako záznam události do značné míry protikladné ke zlínské dynamice: náhlé úmrtí Tomáše Bati při letecké havárii znamenalo okamžik zastavení a silné emoce, kterou František Lýdie Gahura promítl do konceptu této mimořádné stavby. Ta je současně manifestem moderní architektury i rozpracováním nadčasových kompozičních vztahů architektury klasické. Architektonickou ikonou je památník i přes to, že je dnes znám především z dobových fotografií, neboť přestavba z 50. let zcela popřela principy, z nichž Gahurova krystalická architektura vyrostla. Na památník se při úvahách o jeho obnově nahlíželo v souvislostech evropských a celosvětových, podobně jako na brněnskou vilu Tugendhat, pražskou vilu Müller nebo některé mimořádné sakrální objekty. Jde o stavby, jejichž poselstvím a smyslem další existence je jedinečné ustrojení prostoru, které si zaslouží pietní očištění a předvedení.
Petr Všetečka, Transat architekti, 2014; kráceno
Foto: Státní okresní archiv Zlín, Libor Stavjaník, Obnova památníku Tomáše Bati
Článek byl uveřejněn v časopisu TZB Haustechnik 3/2018.