Rondokubistický „chrám smrti“ v Pardubicích
Pardubické krematorium Pavla Janáka ve stylu „obloučkového dekorativismu“ je jedním z nejvýstřednějších projevů „kubismu ve službách nového československého státu“. Snoubí se v něm rádoby mysticismus kuriózního kremačního hnutí a bizarní směs nejrůznějších slohů. Proto bylo toto dílo modernisty Pavla Janáka v opovržení u představitelů avantgardy, než ho rehabilitovala postmoderní kritika.
Krematorium v Pardubicích je jednou z nejdiskutovanějších staveb v české architektuře 20. století. Jistě ne náhodou si ji v roce 1968 vybral do svého filmu Spalovač mrtvol (podle novely Ladislava Fuchse) režisér Juraj Herz, ačkoli se příběh původně odehrává v Praze. Z počátku obdivovanou, posléze představiteli internacionálního slohu zatracovanou stavbu vzala na milost až postmoderní kritika. Názory na tuto architekturu se lišily. V dobových periodikách, propagujících spalování mrtvých, je stavba hodnocena pozitivně. Odborný časopis Krematorium na ni reagoval kladně: „Vyřešení stavby věnoval autor, architekt Pavel Janák, největší péči a jest to po této stránce stavba vzorná. Svérázná, v ryze slovanském duchu nesená architektura působí mohutně na každého, jest to opravdový chrám, ve kterém vznešená idea – spalování mrtvých – dojde důstojného uplatnění“.1Krematorium v Pardubicích spadá do řady staveb a návrhů z let 1922–1923, kdy se Janákův plošně abstrahovaný ornament mění v hutný a plastický organismus, vrcholící v budově pojišťovny Riunione Adriatica di Sicurtá v Praze na Jungmannově náměstí (1922–1925). Pardubické krematorium lze označit za první českou realizaci tohoto typu na našem území, neboť úplně první krematorium vybudované v Liberci (1917, architekt Rudolf Bitzan) bylo postaveno přičiněním německého spolku Die Flamme.
Architektura Janákova krematoria, charakterizovaná pojmy „národní sloh“, „obloučkový dekorativismus“, „rondokubismus“, „sloh Legiobanky“ či „sloh popřevratový“, v sobě spojila národní ideje, hledané v slovanském dávnověku, českém humanismu i v lidovém selském umění, s demokratizačními ideály a panteistickými představami spolku Krematorium. Ten stavbu pomáhal financovat. Janák předčil ostatní architekty svou zkušeností s projektováním staveb tohoto typu.
Antická inspirace
S hmotou i ornamentem pracuje Janák volněji než Peter Behrens, když směšuje sakrální prvky s profánními. Kompozice geometrických prvků užitá na fasádě se podle Janákova původního návrhu měla objevit v jiné skladebné podobě i v interiéru, podobně jako u Behrense. V archivních materiálech je zaznamenáno, že zamýšlená výzdoba interiéru měla být pouze dvoubarevná, abstraktnější. Jak měl interiér podle Janáka vypadat, lze vyčíst z plánové dokumentace: měl se stát kompoziční hrou kruhových a pravoúhlých tvarů, fasádou počínaje, klenbou a interiérem konče. Realizace však dopadla jinak. Ornamentální malbu rabicového stropu nakonec vytvořil František Kysela.
Časté hodnocení této architektury jako „národnostního bludu“ vycházelo z mylného dojmu, že vitální Janákova a Kyselova barevnost s důrazem na červenou, bílou a modrou souvisí s českými národními symboly a folklórem. V interiéru se sice přímo citují některé vybrané prvky z dřevěné vesnické architektury jako vyřezávané zábradlí zpěvácké tribuny nebo nápadná analogie klenby krematoria s malovanými dřevěnými trámovými stropy, nicméně vedle těchto významových rovin má interiér pardubického krematoria mystičtější, panteistický význam, patrný již v nápisu na vítězném oblouku, který byl v padesátých letech zamalován: „Já živ jsem, i vy živi budete“. Text ujišťoval o Boží existenci a nesmrtelnosti duše, v druhém plánu snad i o nesmrtelnosti národa (symbol lípy). Malba na stropě obřadní síně – žluté hvězdy na modrém podkladu – měla evokovat nebe či Vesmír. Stylizované květiny nad katafalkem celý panteisticky laděný koncept výmalby doplňují. Magický vliv východní filozofie na výzdobu interiéru potvrzuje i projev architekta Bohumila Korbela při slavnostním zahájení: „A jaké jsou ideje, které byly mocnou vzpruhou pro zájem celé veřejnosti, jak bylo i během stavby potvrzeno?… Když v letech 80. ušlechtilý filozof dr. F. Čupr tlumočil některé z prastarých staroindických Upanišád, netušil, jak široký a ideově krásný základ k výkladům našich idejí kremačních položil… I my jsme nepatrnými součástkami vesmíru a navzájem spojuje nás v jednu velikou rodinu jedině náš prapůvod, ke kterému se po mnohých a mnohých proměnách stále vracíme. Není smrti – jest jen neustálá změna – jsou jen různé formy života!“4
Markéta Svobodová
Foto: archiv autorky
Autorka je historička umění, působí v Ústavu dějin umění AV ČR. Část návrhů ze soutěže v roce 1919 a projekt realizovaného pardubického krematoria in: AA NTM pozůstalost Pavla Janáka, fond 85, č. 54.
Poznámky:
1. Krematorium XIV, 1923, č. 9, s. 93
2. Ibidem, s. 85
3. Žeh XXX, 1939, s. 85
4. Krematorium XIV, 1923, č. 9, s. 94