Architektonické výzvy: interiérové světlení
Design svítidel je výrazným prvkem většiny interiérů. Při výběru těchto nepřehlédnutelných elementů musí architekt či designér dbát nejen na estetické kvality svítidla ladící s celkovým stylem prostoru, ale také na funkčnost, snadnou údržbu a dodržení norem. Jak dosáhnout kombinace všech těchto parametrů? Inspirovat se můžete několika nápaditými novinkami ze světa interiérového osvětlení.
V rytmu slunce
Světlo hraje v našem životě nezastupitelnou roli. Ovlivňuje naši produktivitu, náladu i celkové zdraví. Patrné je to zejména u dětí, což se odráží i v přísných normách pro přirozené i umělé osvětlení v zařízeních pro vzdělávání a výchovu dětí. Tím ovšem snahy o vytvoření přirozeného prostředí často končí.
Na rozdíl od zahraničí, kde se stále častěji používají nové technologie pro zajištění příjemného umělého osvětlení, bychom v Česku moc příkladných realizací nenašli. Světlou výjimkou je v tomto ohledu pražská Montessori škola Andílek, která se rozhodla do svých tříd instalovat svítidla HALLA pracující na principu Human Centric Lighting.
Svítidla Tunable White umožňují kopírovat přirozenou sluneční aktivitu, a to přizpůsobením teploty a intenzity světla cirkadiánnímu rytmu – od teplé barvy ráno, přes studenou ve dne a zpět k teplé večerní. V Česku jde o novinku, která se zatím využívá spíše jen v kancelářských prostorách. Například ve Skandinávii či Velké Británii se systémy regulující hodnotu osvětlenosti podle venkovního světla běžně používají i ve vzdělávacích institucích.
První českou vzdělávací institucí, která se rozhodla využít předností přirozeného osvětlení Human Centric Lighting je Montessori škola Andílek v Praze 5. Není přitom náhodou, že jde právě o instituci, která se zaměřuje na Montessori vzdělávání, neboť principem Montessori je dětem poskytnout přirozené prostředí, v němž mohou samostatně pracovat a rozvíjet se.
V jednotlivých učebnách jsou instalována svítidla SANT, jež světlo automaticky nastavují. Instalovaný multisenzor měří množství denního světla a udržuje tak konstantní úroveň osvětlení v závislosti na dostupnosti denního světla, čímž zaručuje také úspory energií v umělém osvětlení.
Zdroj: HALLA
Zářící slova
Modulární osvětlovací systém vyvinutý společností Bjarke Ingels Group – lépe známou jako BIG – obsahuje čtyři prvky, které lze kombinovat podle potřeby. Dva lineární segmenty různých délek umožňují vytvářet v kombinaci se dvěma segmenty zakřivenými v různých poloměrech libovolná slova.
Jednotlivé sekce mohou být snadno a bezproblémově spojeny pomocí elektromagnetického zacvakávacího mechanismu. Jeho návrháři Jakob Lange a Bjarke Ingels byli inspirováni retro-futuristickým vzhledem neonových trubic.
Nahradily technologicky zastaralé, skleněné, plyny plněné fluorescenční trubice vysoce účinnými soudobými LED diodami. Pod vlivem mezinárodní estetiky moderny a světového umění světla 60. let minulého století je Alphabet of Light použit pro vytvoření zákaznických typografií.
Italský výrobce osvětlení Artemide získal řadu letošních vyznamenání Red Dot Design Awards. Porota vybrala svítidla Ameluna a Alphabet of Light do kategorie “Best of the Best” pro nejvyšší kvality designu a novátorství.
Zdroj: Selene, Artemide
Skleněné bubliny
Inspirací pro kolekci svítidel PHENOMENA od studia Dechem byly základní geometrické tvary ve své elementární jednoduchosti. Kruh, trojúhelník, obdélník, ovál. Název pochází z řeckého slova znamenajícího „jev, jevit se, zářit“.
V Platónově filosofii jsou phenomena prchavá zobrazení věčných ideálních forem, která jsou však jejich pouhým obrazem, a tedy nejsou skutečně reálná. Příznačný název pro kolekci svítidel vyrobených ze skla – z materiálu, který je tak nesnadný pro výrobu, avšak univerzálně tvárný, tak solidní a křehký zároveň.
Kolekci svítidel Tim navrhlo studio Olgoj Chorchoj. Každý kus je volně foukaný z ruky, bez použití formy. Největší tvary dosahují rozměru až 750 mm a váhy 30 kilogramů. Křišťálové bubliny takovéto velikosti jsou velmi působivým interiérovým prvkem.
Název TIM získala kolekce podle úspěšné výstavy Tim Burton a jeho svět, pro kterou právě studio Olgoj Chorchoj navrhlo křišťálové báně, ve kterých přebývaly postavičky Burtonových filmů.
Zdroj: Bomma
Článek byl uveřejněn v časopisu ASB 4/2017.