Dům s japonskou zahradou
Přáním klientů bylo napojení domu na okolní krajinu, což vyústilo ve finální koncepci hmotově propojených kontejnerů. Tím byl splněn i požadavek majitelky, aby kuchyně byla srdcem domova, a to nejen svým významem a centrálním umístěním, ale i průhledy z různých úhlů.
Hmota na vrcholu kopce
Dům je hranatý s těžkou kontejnerovou formou, aby odolal povětrnostním podmínkám Tasmánské krajiny, které lze charakterizovat jako čtyři roční období v jednom dni. Proto venkovní prostory nabízí různé typy přístřeší, které umožňují sedět na slunci a vyhnout se studenému zimnímu větru i pobývat venku a přitom být chráněný před silným letním slunečním zářením. Pro tuto variabilitu jsou zde jak prostory zcela uzavřené, tak i ty částečně uzavřené nebo bez střechy.
Japonská zahrada smazává ostrý předěl
Dům proti povětrnostním vlivům chrání vnější kovový obklad (Lysaght) černé barvy, který má nízké nároky na údržbu. Tmavá barva fasády byla zvolena pro vytvoření kontrastu s okolní zelení sekvojí a eukalyptů a současně, aby při pohledu z dálky budova ustoupila do stínu kopce. Z černě fasády ostře vystupují dřevěné prvky, pro které je použito dřevo tasmánské borovice. Oživuje je open-air japonská zahrada s plochou krytou vápencovými oblázky a japonskými javory. Zahrada ve dvou atriích na obou stranách domu je snahou o zbourání ostrého předělu mezi interiérem a exteriérem.
Pohledy do krajiny
Z atria se skleněnými dveřmi vchází do vstupní haly, která funguje také jako jídelna. Je zařízena v minimalisticky jediným devítimetrovým jídelním stolem z teakového dřeva na betonové podlaze a jejím hlavním benefitem jsou prosklené stěny, které umožňují sledování okolní přírody a popásajících se zvířat.
Na jídelnu navazuje obdélníkový obývací pokoj, jehož hmota vybíhá z jádra domu a je uložena na kovových sloupech nad svažujícím se terénem. Na opačnou stranu z kuchyně ústí úzká chodba, která vede k ložnici. I zde je zařízení velmi jednoduché a důraz je kladen na pohled do okolí – jedna stěna je celoprosklená a mimo výhled na zahradu umožňuje i pohled do kuchyně. Další okno nad postelí má výhled na les.
Příroda panoramatickým oknem vstupuje i do koupelny a je zarámována černým mozaikovým obkladem na zbylých plochách. Výbavu koupelny tvoří bílá obdélníková masážní vana a otevřený sprchový kout – i on poskytuje nerušený zážitek z pozorování okolí.
Umístění: Allens Rivulet, Tasmania, Australia
Architekti: Room11
Hlavní architekt: Aaron Roberts
Spolupracovníci: Nathan Crump, Thomas Bailey, James Wilson
Inženýrské práce: Aldanmark Consulting Engineers
Rozloha pozemku: 12,4 ha
Zastavěná plocha: celkem 346 m2
Termín: 2006 – 2009
Marie Urbancová
Foto: Ben Hosking