Human Centric Lighting pomáhá i při vzdělávání
Galerie(6)

Human Centric Lighting pomáhá i při vzdělávání

Partneři sekce:

Denní světlo hraje v našem životě nezastupitelnou roli. Ovlivňuje naši produktivitu, náladu i celkové zdraví. Patrné je to zejména u dětí, což se odráží i v přísných normách pro přirozené i umělé osvětlení v zařízeních pro vzdělávání a výchovu dětí. 

Tím ovšem snahy o vytvoření přirozeného prostředí často končí. Na rozdíl od zahraničí, kde se stále častěji používají nové technologie pro zajištění příjemného umělého osvětlení, bychom v Česku moc příkladných realizací nenašli. Světlou výjimkou je v tomto ohledu pražská Montessori škola Andílek, která se rozhodla do svých tříd instalovat svítidla HALLA pracující na principu Human Centric Lighting.

Učebny montessori školy Andílek

Učebny montessori školy Andílek 

Není světlo jako světlo

Většina dětí tráví podobně jako dospělí podstatnou část dne v uzavřených prostorách, do kterých sluneční světlo pronikne pouze v omezeném množství. Nejproblematičtější bývá situace v zimě, kdy je přirozeného osvětlení největší nedostatek, ale často se zapomíná, že má řada budov problém s dostatkem přirozeného světla po celý rok. V současné době se již dá situace řešit pomocí nových technologií. Nedostatek denního světla v interiérech lze nahradit umělým osvětlením pomocí Tunable White svítidel pracujících na principu Human Centric Lighting. „Taková svítidla umožňují dokonale kopírovat přirozenou sluneční aktivitu, a to přizpůsobením teploty a intenzity světla cirkadiánnímu rytmu – od teplé barvy ráno, přes studenou ve dne a zpět k teplé večerní. V Česku jde o novinku, která se zatím využívá spíše jen v kancelářských prostorách, zatímco ve Skandinávských zemích či Velké Británii se řídící systémy, které regulují hodnotu osvětlenosti podle venkovního světla používají běžně i ve vzdělávacích institucích,“ popisuje Daniel Černý, předseda představenstva společnosti HALLA.

Ukázka chromatičnosti slunce v průběhu dne

Ukázka chromatičnosti slunce v průběhu dne

Pilotní projekt

První českou vzdělávací institucí, která se rozhodla využít předností přirozeného osvětlení Human Centric Lighting je Montessori škola Andílek na Praze 5. Není přitom náhodou, že jde právě o instituci, která se zaměřuje na Montessori vzdělávání, neboť principem montessori je dětem poskytnout přirozené prostředí, v němž mohou samostatně pracovat a rozvíjet se.

Svítidla SANT v učebnách reagují pomocí čidla na venkovní světlo, a podle něj automaticky regulují osvětlení v interiéru

Svítidla SANT v učebnách reagují pomocí čidla na venkovní světlo, a podle něj automaticky regulují osvětlení v interiéru

V jednotlivých učebnách jsou instalována svítidla SANT, jež světlo automaticky nastavují díky ovládacímu systému značky Helvar certifikovaného partnera DNA Central Europe. Instalovaný multisenzor měří množství denního světla a udržuje tak konstantní úroveň osvětlení v závislosti na dostupnosti denního světla, čímž zaručuje také úspory energií v umělém osvětlení.

Svítidla SANT jsou stmívatelná, s přímo-nepřímým vyzařováním a možností míchání teploty bílé barvy dle aktuální potřeby (2700K – 6500K)

Svítidla SANT jsou stmívatelná, s přímo-nepřímým vyzařováním a možností míchání teploty bílé barvy dle aktuální potřeby (2700K – 6500K)

„Prostředí Montessori školy musí být připravené tak, aby odpovídalo potřebám dětí určitého věku. Naprostým základem je přirozené osvětlení, které spolu s dalšími faktory umožňuje dětem rozvíjet do jejich plného potenciálu. Jsme městská škola a venku trávíme jen část své výuky, proto jsme uvítali instalaci osvětlení, které dokáže i během nepřízně počasí dopřát našim dětem přirozené denní světlo i v našich třídách,“ říká Hana Chramostová, ředitelka Montessori základní a mateřské školy Andílek.

ZDROJ: PR článek společnosti HALLA