Interiéry alla milanese
Galerie(18)

Interiéry alla milanese

Partneři sekce:

Jeden z nejvýznamnějších nábytkářských veletrhů slaví letos padesáté výročí. Spektakulární přehlídka se od roku 1920, kdy proběhla poprvé, proměnila v největší událost svého druhu, která určuje trendy. A určují je firmy především díky spolupráci s designéry zvučných jmen, jimiž se plní všechna světová periodika věnovaná designu a kultuře.

Výstavy, otevřené showroomy, instalace od slavných návrhářů a pestrou koláž designu najdete každoročně v jarním veletržním týdnu snad po celém Miláně. Největší koncentrace nábytku je na výstavišti postaveném před šesti lety podle projektu architekta Massimiliana Fuksase ve Rho a v oblasti nazvané Zona Tortona, v milánských uličkách, v nichž se sklepy, obchůdky, garáže a staré průmyslové haly plní luxusním designem i studentskými experimenty.

Všemi smysly
V jedné takové hale se firma Moroso (nyní spolupracující hlavně se španělskou designérkou Patricií Urquiolou) společně s výrobcem svítidel Foscarini (spolupracující například s Wernerem Aisslingerem či Marcem Sadlerem) spojili se značkou Diesel a představili mladou a svěží kolekci jako stvořenou pro městské bydlení. Industriální lampy tak doplnily urbánní motivy a materiály sedacích souprav a křesílek, o kus dál připravil Foscarini naopak velkolepou teatrální světelnou show pomocí skulpturálních rafinovaně zavěšených svítidel, výmluvně nazvanou Metamorfóza.

Vždyzeleným doplňkem interiéru může být i zářivý lišejník. (Kolekce MOSSdesign od Verde Profilo) Urbánní styl nábytku z kolekce Diesel od firmy Moroso

Zaplavit smysly chtěli návštěvníkům také například designéři Paola Navone a Giulio Cappellini, kteří pro italskou firmu Alcantara Interiors vytvořili instalaci Dům snů. Do Domu snů se každý, kdo chtěl vstoupit, musel doslova probojovat hustým porostem zelených pruhů z materiálu Alcantara, které se při chůzi omotávaly kolem celého těla. Cesta byla obtížná, ale vyplatila se. Uvnitř bylo k vidění multikulturní vybavení domu z Alcantary v zemitých barvách od firem z celé Evropy, doplněné umělými květinami.

A to byl další zajímavý prvek letošního milánského týdne designu. Umělé květiny bylo vidět v mnoha instalacích, možná jsou novým trendem. Zřejmě proto, že mají mnoho výhod – nemusejí se zalévat, neuvadnou, neodkvetou, nepřerostou a nezežloutnou. Snad přece jen lepší řešení představilo studio Verde Profilo svou kolekcí MOSSdesign – do interiéru vneslo zelené stěny, které nepotřebují nic víc než vlhký vzduch. Nicméně ani tato zeleň není až tak úplně přírodní. A nejde prý ani o mech, jak by se dalo z názvu kolekce odvodit, ale o lišejník obarvený fluorescenčním barvivem.

Během veletrhu se pozoruje, seznamuje i nakupuje. Skříň jako kupku sena navrhli pro Edru bratři Fernando a Humberto Campanovi.
Firma Campeggi představila flexibilní křeslo Sossia od Emanuela Maginiho, v němž si každý může vytvořit intimní prostor. Italská firma ITF 100% Design představila novou řadu udržitelného designu nazvanou ECO.RRECT.
Minimalistické drátěné vybavení pokoje teenagerů podle firmy Desalto Český designér Jan Plecháč na Salone Satellite představil drátěný sedací set, který vznikal obkreslováním ikon světového designu.

Plni optimismu
Barev bylo mnoho také na výstavišti. Jubilejní veletržní rok se nese ve jménu optimismu, hry, pestrých barev i veselých motivů – přesně dle svého motta 50 years young (V padesátce stále mlád). Mezi nejveselejší patřila instalace firmy Meriatalia, která spolupracuje s designéry zvučných jmen, jako jsou Karim Rashid, Alessandro Mendini, Mario Belini nebo Gaetano Pesce.

„Šašek si udržuje nadhled a v těžkých dobách bojuje humorem a ironií s trudnomyslností. Právě takový nadhled a optimismus je třeba budovat v tomto období, kdy se často skloňuje pojem krize,“ vysvětluje Gaetano Pesce, proč pro milánský veletrh navrhl sedačku Il Giullare s opěradly se šaškovskými čepicemi. Hravý a flexibilní design představila také firma Campeggi, pro kterou navrhla Matali Crasset proměnlivé sofa Dynamic Life. Lze jej rozložit na čtvero různých způsobů a může vypadat třeba jako stylizovaná postava. Pro malé fotbalisty navrhl Emanuele Magini lavičku Siesta, která může sloužit i jako branka, zatímco si rodiče mohou nerušeně číst ve čtenářském křesle Sossia.

Přizpůsobivé sofa navrhla Matali Craset pro firmu Campeggi.   
Foto: Ezio Prandini

Látková sedačka, která vypadá jako z papíru, papírové křeslo, svítící dlažební kostky – návštěvník si při procházení výstavištěm snadno začne připadat jako Alenka v říši divů. A tam se ocitla i značka Edra, která svoji prezentaci každoročně pojímá v návaznosti na nějaký příběh, tentokrát právě na ten od Lewise Carolla. Bratři Fernando a Humberto Campanovi překvapili skříní, která vypadá jako kupka sena, Jacopo Foggini svítícími křesly Alice (ano, Alenka) z průsvitného plastu zářivých barev a Francesco Binfarè skříní z mahagonových olejovaných prken s přírodní kresbou letokruhů.

Přírodní struktury
Krása dřeva byla dalším velkým tématem milánského veletrhu. Zvláště se mu věnuje italská firma Riva 1920, která před vytvořením svých produktu zkoumá anatomii dřeva a pečlivě hlídá, odkud dřevo, která zpracovává, pochází. Před dvěma lety představila nábytek z kmene stromu damaroň jižní neboli kauri, nejmohutnějšího stromu rostoucího pouze na Novém Zélandu, který zůstal zakonzervován přibližně třicet tisíc let a dnes byl navrácen do života.

Letos v Milánu firma také vystavovala práce významných osobností světového designu, oživující ikonický prvek Benátek: briccole, kotevní dubové kůly, jejichž struktura je rozrušená přílivy. Tyto kůly přeměnili v designové kousky návrháři jako Andrea Branzi, Alessandro Mendini, Giuliano Cappelletti, Piero Lissoni, Mario Botta či Philippe Starck.

Jsou-li milánské trendy opravdu určující, což odborníci z branže potvrzují, nezbývá, než se naladit optimisticky a pozorovat strukturu přírody kolem nás a nechat se inspirovat jejími tvary a barvami.

Kateřina Kotalová
Foto: autorka

Článek byl uveřejněn v novém čísle časopisu ASB 3/2011. Nepřehlédněte ho na pultech novinových stánků.