Interiéry alla milanese
Jeden z nejvýznamnějších nábytkářských veletrhů slaví letos padesáté výročí. Spektakulární přehlídka se od roku 1920, kdy proběhla poprvé, proměnila v největší událost svého druhu, která určuje trendy. A určují je firmy především díky spolupráci s designéry zvučných jmen, jimiž se plní všechna světová periodika věnovaná designu a kultuře.
Výstavy, otevřené showroomy, instalace od slavných návrhářů a pestrou koláž designu najdete každoročně v jarním veletržním týdnu snad po celém Miláně. Největší koncentrace nábytku je na výstavišti postaveném před šesti lety podle projektu architekta Massimiliana Fuksase ve Rho a v oblasti nazvané Zona Tortona, v milánských uličkách, v nichž se sklepy, obchůdky, garáže a staré průmyslové haly plní luxusním designem i studentskými experimenty.Všemi smysly
V jedné takové hale se firma Moroso (nyní spolupracující hlavně se španělskou designérkou Patricií Urquiolou) společně s výrobcem svítidel Foscarini (spolupracující například s Wernerem Aisslingerem či Marcem Sadlerem) spojili se značkou Diesel a představili mladou a svěží kolekci jako stvořenou pro městské bydlení. Industriální lampy tak doplnily urbánní motivy a materiály sedacích souprav a křesílek, o kus dál připravil Foscarini naopak velkolepou teatrální světelnou show pomocí skulpturálních rafinovaně zavěšených svítidel, výmluvně nazvanou Metamorfóza.
Vždyzeleným doplňkem interiéru může být i zářivý lišejník. (Kolekce MOSSdesign od Verde Profilo) | Urbánní styl nábytku z kolekce Diesel od firmy Moroso |
Zaplavit smysly chtěli návštěvníkům také například designéři Paola Navone a Giulio Cappellini, kteří pro italskou firmu Alcantara Interiors vytvořili instalaci Dům snů. Do Domu snů se každý, kdo chtěl vstoupit, musel doslova probojovat hustým porostem zelených pruhů z materiálu Alcantara, které se při chůzi omotávaly kolem celého těla. Cesta byla obtížná, ale vyplatila se. Uvnitř bylo k vidění multikulturní vybavení domu z Alcantary v zemitých barvách od firem z celé Evropy, doplněné umělými květinami.
A to byl další zajímavý prvek letošního milánského týdne designu. Umělé květiny bylo vidět v mnoha instalacích, možná jsou novým trendem. Zřejmě proto, že mají mnoho výhod – nemusejí se zalévat, neuvadnou, neodkvetou, nepřerostou a nezežloutnou. Snad přece jen lepší řešení představilo studio Verde Profilo svou kolekcí MOSSdesign – do interiéru vneslo zelené stěny, které nepotřebují nic víc než vlhký vzduch. Nicméně ani tato zeleň není až tak úplně přírodní. A nejde prý ani o mech, jak by se dalo z názvu kolekce odvodit, ale o lišejník obarvený fluorescenčním barvivem.
Během veletrhu se pozoruje, seznamuje i nakupuje. | Skříň jako kupku sena navrhli pro Edru bratři Fernando a Humberto Campanovi. |
Firma Campeggi představila flexibilní křeslo Sossia od Emanuela Maginiho, v němž si každý může vytvořit intimní prostor. | Italská firma ITF 100% Design představila novou řadu udržitelného designu nazvanou ECO.RRECT. |
Minimalistické drátěné vybavení pokoje teenagerů podle firmy Desalto | Český designér Jan Plecháč na Salone Satellite představil drátěný sedací set, který vznikal obkreslováním ikon světového designu. |
Plni optimismu
Barev bylo mnoho také na výstavišti. Jubilejní veletržní rok se nese ve jménu optimismu, hry, pestrých barev i veselých motivů – přesně dle svého motta 50 years young (V padesátce stále mlád). Mezi nejveselejší patřila instalace firmy Meriatalia, která spolupracuje s designéry zvučných jmen, jako jsou Karim Rashid, Alessandro Mendini, Mario Belini nebo Gaetano Pesce.
„Šašek si udržuje nadhled a v těžkých dobách bojuje humorem a ironií s trudnomyslností. Právě takový nadhled a optimismus je třeba budovat v tomto období, kdy se často skloňuje pojem krize,“ vysvětluje Gaetano Pesce, proč pro milánský veletrh navrhl sedačku Il Giullare s opěradly se šaškovskými čepicemi. Hravý a flexibilní design představila také firma Campeggi, pro kterou navrhla Matali Crasset proměnlivé sofa Dynamic Life. Lze jej rozložit na čtvero různých způsobů a může vypadat třeba jako stylizovaná postava. Pro malé fotbalisty navrhl Emanuele Magini lavičku Siesta, která může sloužit i jako branka, zatímco si rodiče mohou nerušeně číst ve čtenářském křesle Sossia.
Přizpůsobivé sofa navrhla Matali Craset pro firmu Campeggi. Foto: Ezio Prandini |
Látková sedačka, která vypadá jako z papíru, papírové křeslo, svítící dlažební kostky – návštěvník si při procházení výstavištěm snadno začne připadat jako Alenka v říši divů. A tam se ocitla i značka Edra, která svoji prezentaci každoročně pojímá v návaznosti na nějaký příběh, tentokrát právě na ten od Lewise Carolla. Bratři Fernando a Humberto Campanovi překvapili skříní, která vypadá jako kupka sena, Jacopo Foggini svítícími křesly Alice (ano, Alenka) z průsvitného plastu zářivých barev a Francesco Binfarè skříní z mahagonových olejovaných prken s přírodní kresbou letokruhů.
Přírodní struktury
Krása dřeva byla dalším velkým tématem milánského veletrhu. Zvláště se mu věnuje italská firma Riva 1920, která před vytvořením svých produktu zkoumá anatomii dřeva a pečlivě hlídá, odkud dřevo, která zpracovává, pochází. Před dvěma lety představila nábytek z kmene stromu damaroň jižní neboli kauri, nejmohutnějšího stromu rostoucího pouze na Novém Zélandu, který zůstal zakonzervován přibližně třicet tisíc let a dnes byl navrácen do života.
Letos v Milánu firma také vystavovala práce významných osobností světového designu, oživující ikonický prvek Benátek: briccole, kotevní dubové kůly, jejichž struktura je rozrušená přílivy. Tyto kůly přeměnili v designové kousky návrháři jako Andrea Branzi, Alessandro Mendini, Giuliano Cappelletti, Piero Lissoni, Mario Botta či Philippe Starck.
Jsou-li milánské trendy opravdu určující, což odborníci z branže potvrzují, nezbývá, než se naladit optimisticky a pozorovat strukturu přírody kolem nás a nechat se inspirovat jejími tvary a barvami.
Kateřina Kotalová
Foto: autorka
Článek byl uveřejněn v novém čísle časopisu ASB 3/2011. Nepřehlédněte ho na pultech novinových stánků.