Mladý český design v koupelně
Za kvalitním designem interiérového vybavení koupelen již není třeba chodit daleko. Také mladí čeští designéři totiž navrhují originální funkční i esteticky nadčasové vany, umyvadla a další doplňky. Například absolventi a studenti Vysoké školy uměleckoprůmyslové Kryštof Nosál, Ondřej Václavík, Jaroslav Větvička a Zdeněk Pudil se inspirují přírodou a získávají mnohá ocenění.
Situaci českého designu je možné popsat ze dvou pohledů. Podle toho, jaké projekty vznikají, a podle toho, jaká je cesta od návrhu k sériové produkci a prodeji konečných produktů.Vedle etablovaných designérů se objevují mladí talentovaní designéři, kteří se prosazují i v mezinárodních soutěží. Cesta kvalitního designu do domácností a životů lidí je však často složitá a plná překážek. Zdá se, že v případě výše zmiňovaných designérů jsou překážky překonané a talent s praxí v souladu.
Když firma RAVAK oslovila studenty Vysoké školy uměleckoprůmyslové s nabídkou navrhovat designy svých výrobků, ke spolupráci mimo jiné přizvala také Kryštofa Nosála. Ve třetím ročníku studia tedy Kryštof Nosál začal společně se svým spolužákem pracovat na návrzích koupelnových sedátek. Po měsíci už ve vývoji pokračoval sám. S firmou RAVAK tak spolupracuje už od roku 2003 a své návrhy s úspěchem nejen realizuje, ale i prodává.
Postupně pro RAVAK navrhl jednoduchou, ale tvarově zajímavou vanu s významuplným názvem Evolution, která získala ocenění Vynikající výrobek roku 2006, vanu Safe, která usnadňuje mytí, vstávání i vstupování, takže je bezpečná pro děti i seniory, sprchové sedátko Ovo nebo umyvadlo a vanu Praktik. Dalším jeho zajímavým návrhem je umyvadlo Avocado ve tvaru rozpůleného stejnojmenného plodu. Kryštofův design evokuje mnoho asociací, ale především je praktický. Do Avocada na místě „vyloupnuté pecky“ stéká voda, zatímco strana, odkud „roste“, poskytuje prostor k odkládání koupelnových nezbytností.
Cesta úzké spolupráce s firmou je podle Kryštofa Nosála výhodná z mnoha důvodů. Například díky dlouhodobé spolupráci si designér vytvoří vztah s vývojovým týmem a efektivněji může reagovat na technologické možnosti firmy a její cíle.
Podle Daniely Zítkové, zastupující firmu RAVAK, je hlavním kritériem výběru designéra pro dlouhodobou spolupráci jeho schopnost sladit představy o funkčním designu s často nekonvenčními představami. „Vymyslet sériově vyráběný produkt, který se cenově neodlišuje od ostatních a přitom se bude prodávat, to je zcela jiná věc, než vymyslet čistě designovou záležitost. Chceme po designérech, aby vymysleli věci, které se budou lépe a ekonomičtěji vyrábět,“ dodává paní Zítková.
Spolupráce s výrobcem se rýsuje i Ondřeji Václavíkovi. Spolu s Petrem Novákem založili designérské studio Design-brothers, zaměřené především na průmyslový design, transport design a design veřejných interiérů a architektury. Mezi jejich interiérovými produkty je také řešení umyvadla, které bylo původně školním úkolem. Ondřejovo umyvadlo H2O je inspirováno vrstevnicemi usazenin jezera. Při napouštění se vodní hladina rozlévá po jednotlivých stupních až po odtokovou jamku. Poslední dva stupně se výrazněji rozšiřují, takže vytvářejí odkládací prostor. Čelní okraj umyvadla je tvarován tak, aby umožnil uživateli snadnější přístup.
Obměnami velikosti a designu odkládacích vrstev lze vytvořit řadu dalších variant, které mění charakter umyvadla, a tím i jeho použití v interiéru. Princip tvarovaných vrstevnic se projevuje jak na vnitřní, tak i na vnější straně umyvadla. V současné době autor rozvíjí s výrobcem další modifikace umyvadla H2O.
Podle slov Ondřeje Václavíka je při navrhování umyvadla třeba zohlednit především ergonomii, hygienické nároky a výrobní omezení. „Je jen na odvaze autora, do jaké míry bude tyto požadavky komplikovat samotným designem,“ dodává.
Na otázku, jak snadno se v Česku získávají zakázky, ve své odpovědi Ondřej shrnul současný problém designérů: „Zakázky se získávají docela snadno. Kvalitní zakázky již hůře. Klienti v České republice ještě nemají dostatečné povědomí o designu a vnímají ho stále jako nadstandard. Proto nejsou mnohdy schopni sami jasně definovat vlastní zadání a cíle, kterých by chtěli prostřednictvím designu dosáhnout. Kvalitní komunikace se zadavatelem je tedy velice důležitá.“
Zdeňka Pudila z design studia Francisdrake neoslovila firma přímo, ale byl vyzván k účasti na projektu Feeling of Hi Macs, který připravili společnost Polytrade CE a architekt Alberto di Stefano za pomoci Lenky Žižkové z dnes již bývalého Designcentra ČR. Úkolem oslovených designérů bylo navrhnout zařizovací prvky do koupelny s využitím materiálu HI-MACS, a tak ověřit jeho možnosti a vlastnosti v oblasti tvorby a výroby interiérových předmětů.
Ačkoli jeho návrh umyvadla Lagoon ve tvaru lastury či vlny byl funkční a na mnoha výstavách úspěšný, zůstalo pouze u prototypu. K sériové výrobě zatím nedošlo pro váznoucí komunikaci mezi výrobcem a designérem.
Projektu Feeling of Hi Macs se v loňském roce zúčastnilo šest českých designérů a designérka Lucia Karpitová ze Slovenska. Výsledné projekty čtyř autorů – Lucie Karpitové, Kryštofa Nosála, Zdeňka Pudila a Jaroslava Větvičky – následně putovaly po světových veletrzích a výstavách designu společně s LG HI-MACS (LG Chem Europe). Cestu k sériové výrobě však tato prezentace příliš neusnadnila.
Mladí designéři mají tedy několik možností, jak spolupracovat s výrobcem – mohou reagovat na výzvu do soutěží, ale také na výzvu firem či individuálních klientů. Pro firmy je podpora designérů dobrým nástrojem budování značky. V českém prostředí se však bohužel spolupráce s designéry často podceňuje.
Kateřina Kotalová
Foto: Ondřej Václavík, Zdeněk Pudil, RAVAK