Olgoj Chorchoj: Jak udělat dobrou židli
Renomé výrobce je tvořeno i jmény designérů, kteří s ním spolupracují. Ke kmenovým spolupracovníkům společnosti vyrábějící ohýbaný nábytek v Bystřici pod Hostýnem patří i špičkové designérské studio Olgoj Chorchoj. Povídali jsme si s jeho spoluzakladatelem Michalem Froňkem.
Proč jste se rozhodli spolupracovat se společností TON, u jejíhož zrodu stál slavný designér a inovátor Michael Tonet?
Před deseti lety se ve společnosti uskutečnila razantní proměna a nové vedení v čele s Milanem Dostalíkem přišlo s novými vizemi. Získali jsme důvěru na uskutečnění vlastních myšlenek a do výroby se přenesly naše impulzy.
Jakými cestami vedly?
V zásadě dvěma. První bylo vytvoření jednoduchého nového produktu – židle Simple. Ve svém výrazu byla až bezpohlavní a bez emocí, ale zároveň velmi ergonomická – zkrátka, je to produkt zasahující velmi širokou vrstvu lidí. Simple je pro ty, kteří hledají pohodlnou židli za rozumné peníze. Paralelně s ní jsme dělali sáňky Sled, které jsou jejím opakem. Mají příběh a emoce se zvláštním sentimentem. Sáňky mají měkké tvarování a jsou marketingovým produktem určeným do výkladu obchodu před Vánoci, nebo mohou sloužit jako prestižní dárek.
K takovýmto patří i mísa Hoop, kde jste spojili ohýbané dřevo se sklem. Šlo i o přiznání domácí tradice?
Do velké míry ano. Tvar mísy určuje obruč z ohýbaného dřeva. Spojením se skleněným tělem se nám zároveň podařilo propojit dva unikátní výrobní postupy typické pro Čechy.
Zůstaňme u dřeva. Čím je pro vás inspirativní?
Je to živá hmota pocházející ze země, která přináší esenci pravdivosti. Sám na chalupě vnímám jeho koloběh, přičemž do židlí vkládám další jeho vlastnost – trvanlivost. Nemám nic proti plastu, karbonu či v současnosti módnímu recyklovatelnému materiálu polypropylenu, ale proč bych měl židli recyklovat, když vydrží i 150 let? Vždyť pokud se něco recykluje každých 5 až 10 let, tak je to velmi neekologické. Nechci svůj názor nikomu vnucovat, ale doma mám věci, které mají i několik staletí. Vedle barokní komody mám například židli z plastu.
Nepřehlédněte na asb-portal.cz
Funguje to spolu?
Určitě, eklektizmus je osvědčená metoda, jak vytvořit příjemnou kompozici. Konkrétní zakázka je vždy šitá na konkrétního klienta, přičemž potřebuji poznat atmosféru daného prostoru.
Jak si s kolegou Janem Němečkem dělíte navrhování?
Sáňky jsem navrhoval já, on zase židli Simple. Dá se však říci, že jsme přitom byli oba – a to platí i u ostatních produktů. Vždyť jsme v jednom ateliéru, v němž panuje doslova rodinná atmosféra. Simple například vznikla za dvě-tři hodiny, jiné výrobky se zase vytvářejí i několik dnů a týdnů. V současnosti připravujeme prostorovou knihovnu, pro kterou TON vyrábí atypické věšáky se složitější výrobou.
Zkoušeli jste židli, obruč či sáňky i vlastnoručně ohýbat?
Ano, jsme dost aktivní a v TONu nás pustí i za stroje. Každý rok tam jdeme na tři-čtyři dny a trochu si hrajeme… Vylepšujeme své produkty a současně pobyt využíváme na organizování workshopů pro studenty z Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Pro společnost pracujeme i jako externí poradci. Těší nás, že jsme získali její důvěru a navázali dlouhodobou spolupráci.
Jak název napovídá, stolička Simple klade důraz na dokonalou ergonomii.
Vždy se vám při této spolupráci podařilo udržet tvořivou originalitu?
Jednou jsme spolupracovali na masivním stole, ale v jednom okamžiku se vyrojilo příliš velké množství podobných tvarů, takže jsme od toho upustili. Stejně tomu bylo i s nábytkem, který se nám všem líbil, ale podobný se objevil i v jedné skandinávské firmě, také jsme z toho vycouvali.
Největší výzvou architekta je navrhnout dobrý dům. Pro designéra jí zase může být návrh židle. Co musí splňovat dobrá židle?
Vzpomínám si na belgického designéra Maartena van Severena, který si kladl přes sebe jednotlivé nákresy židlí od Le Corbusiera, Miesa van der Roheho nebo Achillea Castiglioniho. Sehnal si jejich výrobní dokumentaci, položil si na sebe řezy a potom se snažil vložit svou křivku přes jednotlivé vrstvy. Chtěl se tak poučit z chyb minulosti.
Máte i vy podobnou metodu?
Většinou nepracuji s původními výkresy, proto se snažím využívat zkušenosti a představy v hlavě. Velkou inspirací je Achille Castiglioni, kterého považuji za fenomén 20. století a za jednoho z největších designérů lifestylových produktů. Tvrdil, že věci nemusejí být revoluční, a nestyděl se kopírovat předcházející předměty. Jednoduše si vzal starší předlohu a udělal ji jinak.
Křišťálová mísa Hoop s ohýbanou dřevěnou obručí spojuje dvě typicky české technologie.
Je pro vás důležitá módnost designu?
Důležitá je originalita, uchování si vlastní tváře a pocitu jasného směrování. Baví nás, když je každý projekt trochu jiný. Množství architektů permanentně opakuje své detaily, ale to by bylo pro nás málo. Dobrý design je něco, co krásně stárne, ale existují věci, které najednou vyletí na vlně módnosti, ale za pár let upadnou do zapomnění. Jsme tu už téměř 25 let a snažíme se být na úrovni, s níž jsme spokojení.
Olgoj Chorchoj Studio vzniklo v roce 1990 během workshopu Vitra Design Musea vedeného Denisem Santachiarem. Michal Froněk (1966) a Jan Němeček (1963) v té době studovali na VŠUP v Praze. Jejich první projekty se zaměřovaly na experimentální sedací objekty a koncepty interiérů. Tvorba studia měla od začátku velmi široký záběr – od světelných, tzv. ready made objektů, skleněných váz, porcelánových souprav a titanových šperků až po první architektonické realizace. Důležitou částí tvorby celého týmu jsou rekonstrukce historických objektů i industriálních budov a design interiérů. |
TEXT: Ľudovít Petránsky
FOTO: TON, Kristína Hrabětová
Článek byl uveřejněn v časopisu ASB.