Přívětivý industriál v interiéru kanceláří
V jakém prostředí se nejlépe pracuje? Existuje spousta teorií, jak pomocí designu zvýšit produktivitu práce. Ať už jde o nové trendy jako polohovatelné stoly pro práci ve stoje, relaxační místnosti nebo o zdravé klima a akustiku, vždy jde hlavně o úroveň estetické kvality prostoru a zvolené materiály.
Právě volba materiálů, barev a výrazný design se staly klíčovými faktory v návrhu interiérů kanceláří od architektů ze studia majo architekti. Ti byli osloveni pro projekt sídla českého IT startupu Apiary v prostorách komplexu Forum Karlín v Praze, tedy v bývalé tovární hale. Industriální prvky jsou tak v interiéru maximálně přiznané.„Hala byla předem rozdělena na menší nájemní jednotky a opatřena vestavěným patrem. Dispozice fitoutu a jeho architektonický výraz, který byl předmětem naší práce, se snažil navázat na svébytný charakter průmyslové stavby a uzpůsobit jej potřebám nového nájemníka,“ vysvětlují architekti.
Prostor kanceláří je rozdělen na tmavší 1.NP, kde jsou umístěny spíše obslužné a odpočinkové provozy, a světlejší 2.NP, kde hlavní plochu zabírají pracoviště.
Proto je hlavní součástí architektonického výrazu právě přiznání konstrukcí a technologického vybavení. Původní ocelové konstrukce jsou však zjemněné natřením na bílo a ukázané jako pohledové, stropní rozvody nejsou kryté podhledem, ale viditelné a ponechané ve své přirozené barevnosti. Architekti to odůvodňují takto: „Zvolené materiály sledují nastavenou estetiku přiznaného, surovou fyzičnost povrchů je možné chápat i jako harmonickou protiváhu virtualitě firemních produktů.“
Pohledové ocelové konstrukce jsou natřené bílou barvou, technická zařízení jsou přiznána v přirozené podobě.
Materiály ve své přirozenosti
Interiér kanceláří je ve dvou nadzemních podlažích, která se materiálově odlišují. V prvním podlaží je podlaha z průmyslové lakované cementové stěrky, ve druhém je pak sjednocena olejovanými modřínovými podlahovými palubkami jakostní kvality C, které dají vyniknout přirozené struktuře dřeva – ne vždy dokonalé. Vnější zeď s okny byla ponechána ve štuku bez finální výmalby. Sklad kol je oddělen přepážkou z tahokovu v rámu z ocelových jeklů, vestavba v přízemí je obložena hliníkovým plechem. Recepce je provedena z lakované smrkové překližky, kuchyň a schodiště jsou z lamina v barvě antracitové. Dělicí stěny pracovišť jsou z příčkovek Ytong, stříkaných šedou barvou s přiznanou strukturou, tedy bez omítky, což podtrhuje industriální charakter místa spolu s ocelovou konstrukcí, která je těmito příčkami vyplněna metodou hrázdění. Příčky menších zasedacích místností jsou natřeny antracitovou barvou. Hmota toalet je obložena stejným typem dřeva, které je použito na podlahu.
Příčky menších zasedacích místností jsou natřeny antracitovou barvou.
Dělicí stěny pracovišť jsou z příčkovek Ytong, stříkaných šedou barvou s přiznanou strukturou.
Jak přivést denní světlo
„Přestože šlo o „pouhé“ zařízení interiéru, tématem bylo také hmotové uspořádání vestaveb v obou patrech a práce s přirozeným osvětlením. S výjimkou akustické ytongové příčky oddělující jednotlivá pracoviště ve druhém podlaží jsou jednotlivé elementy dispozice chápány jako objekty vložené do velkého prostoru haly, samostatně zastropené pod skutečným stropem v prvním podlaží, nebo beze stropu, otevřené dennímu světlu. Aby denní světlo ze stropních světlíků mohlo pronikat i do spodního podlaží, byl ve druhém nadzemním podlaží u zadní stěny vyříznut v podlaze podlouhlý otvor,“ vysvětlují architekti koncept osvětlení prostoru, kterému chtěli ponechat velkolepý industriální charakter a zároveň mu vtisknout přívětivou tvář prostoru, ve kterém by se dobře pracovalo.
Recepce je provedena z lakované smrkové překližky.
text: Kateřina Kotalová
FOTO: Penta Investments
Článek byl uveřejněn v časopisu ASB.